لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

«کنفرانسی برای هموار کردن راه مذاکره با آمریکا»


همزمان با اظهارات تازه مقام های عراقی، بغداد پنج شنبه کماکان با ناآرامی هایی رو به رو بود.
همزمان با اظهارات تازه مقام های عراقی، بغداد پنج شنبه کماکان با ناآرامی هایی رو به رو بود.
يک مقام ارشد عراقی، روز پنج شنبه گفت، کنفرانس «بغداد» که انتظار می رود روز دهم مارس، نوزدهم اسفندماه برگزار شود، راه مذاکره ايالات متحده آمريکا با کشورهای همسايه عراق را هموار خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری ها، برای برپايی اين کنفرانس از نمايندگان کشورهای همسايه عراق در منطقه، دعوت شده است تا به بغداد بروند.

سامی العسکری، مشاور نخست وزير عراق، هدف اصلی برگزاری اين کنفرانس را «جلب حمايت بين المللی برای دولت عراق، بازسازی ملی و پيشبرد طرح گفت و گو در اين کشور» ذکر کرد.

ابهام برای حضور ایران

آقای العسکری از همسايگان هم مرز با عراق خواست که از «دخالت در امور داخلی عراق» خودداری کنند و در عوض بر مرزهای خود با اين کشور «نظارت» داشته باشند.

به گفته آقای العسکری، نمايندگان ايران و سوريه در اين کنفرانس حضور خواهند داشت. نمايندگان کشور های ترکيه، اردن، عربستان سعودی، کويت، مصر و نمايندگان پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت، ديگر حاضران اين کنفرانس خواهند بود.

اما ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که هنوز برای شرکت در چنين کنفرانسی «سوالاتی» دارد.

به گزارش خبرگزاری ها، انتظار می رود که نمايندگان سازمان کنفرانس اسلامی، اتحاديه عرب و اتحاديه اروپا نيز برای شرکت در اين کنفرانس به بغداد بروند.

مذاکره ايران و آمريکا

از ديگر سو، بعد از اينکه آمريکا اعلام کرد، نمايندگان ارشد اين کشور در کنفرانس «بغداد» شرکت خواهند کرد، سخنگوی کاخ سفيد تاکيد کرد که اين اقدام، به معنای «تلاش برای مذاکره دو جانبه با تهران» نيست.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه گفت که حضور مشترک آمريکا و ايران در مذاکرات چند جانبه درباره عراق به معنی تغيير سياست واشينگتن در رابطه با تهران نيست.

آقای اسنو گفت: «ما در تلاش برقرای مذاکرات دوجانبه با ايران نيستيم.» به گفته او، برخلاف تصور پيش آمده، که شرکت آمريکا در ملاقات منطقه ای به معنی تغيير سياست اين کشور در برخورد با ايران است، اين موضوع واقعيت ندارد.

حضور نماينده ارشد بريتانيا


روز پنج شنبه، سخنگوی دفتر امور خارجه در بريتانيا به خبرگزاری فرانسه گفت که اين کشور، نماينده ارشد خود را به کنفرانس «بغداد» خواهد فرستاد.

پيش از اين، لندن از برگزاری چنين کنفرانسی استقبال کرده بود، اما همزمان مقام های بريتانيايی از تاييد حضور نماينده اين کشور در چنين کنفرانسی، خودداری کرده بودند.

بريتانيا، همراه با فرانسه، چين، روسيه و آمريکا، به عنوان يکی از پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به کنفرانس «بغداد» دعوت شده است.

تا کنون در کنار بريتانيا و آمريکا، دو کشور سوريه و فرانسه نيز، حضور قطعی خود را در کنفرانس اعلام کرده اند.
XS
SM
MD
LG