لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

اوج گیری مناقشه ایران و بحرین: متکی به منامه رفت


معترض بحرینی با تصویری از پرچم تغییر شکل یافته ایران
معترض بحرینی با تصویری از پرچم تغییر شکل یافته ایران

در واکنش به انتشار مقاله ای در روزنامه کيهان درباره تعلق بحرين به ايران، بيش از يکصد نفر از مردم آن کشور در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در منامه، پايتخت بحرين دست به اعتراض زدند و در این تظاهرات، پرچم ایران را با نشان آلمان نازی در دست گرفتند.


این در حالی است که روز شنبه، منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران برای ادای توضيحات درباره سرمقاله روزنامه کیهان، روز جمعه وارد منامه شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس روز جمعه ،۲۲ تيرماه، تظاهرکنندگان بحرينی با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی و تکان دادن پرچم بحرين خواستار اخراج سفير و تعطيل سفارتخانه ايران شدند.


در این تظاهرات معترضین پلاکاردی در دست داشتند که بر روی آن پرچم تغییر شکل یافته ایران با نشان های آلمان نازی و ستاره داوود دیده می شد.


پرچم ایران با نشان نازی ها که از سوی برخی ناظران، «توهین به ملت ایران» توصیف شده است، هنوز واکنشی رسمی را از سوی تهران در پی نداشته است.


برپايه اين گزارش پليس بحرين از نزديک شدن تظاهرکنندگان به ساختمان سفارت جلوگيری به عمل آورد.


اختلاف ديپلماتيک و مباحثه بين ايران و بحرين از دوشنبه گذشته، ۱۸ تيرماه و زمانی آغاز شد که حسين شريعتمداری سردبير روزنامه محافظه کار کيهان و يکی از مشاوران تزديک آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران، در مقاله ای نوشت: «بحرين يکی از استان های ايران است و بحرينی ها خواهان بازگشت اين جزيره به سرزمين مادری خود هستند.»


انتشار اين مقاله موجب واکنش اعتراض آميز مقام های کشورهای جنوب خليج فارس شد و سرانجام حسين شريعتمداری روز جمعه گذشته، ۲۲ تيرماه، در گفت و گوی کوتاهی با روزنامه عربی الشرق الاوسط گفت: «سرمقاله کيهان در خصوص اينکه بحرين بخشی از خاک ايران است، تنها نظر شخصی من بوده است.»


بحرين از کشورهای بسيار کوچک حاشيه خليج فارس است که جمعيتی با اکثريت شيعه دارد، اما توسط يک خانواده سنی از يک قبيله عرب کويتی تبار اداره می شود. در حدود ۶۰ درصد از شهروندان بحرينی که شمارشان به ۷۲۵ هزار نفر می رسد شيعه هستند.

وی با اين حال در مصاحبه ای با خبرگزاری ايسنا تاکيد کرد که معتقد است، «بازگشت بحرين به ايران» از خواسته های اکثريت مردم بحرين است.


بحرين از کشورهای بسيار کوچک حاشيه خليج فارس است که جمعيتی با اکثريت شيعه دارد، اما توسط يک خانواده سنی از يک قبيله عرب کويتی تبار اداره می شود. در حدود ۶۰ درصد از شهروندان بحرينی که شمارشان به ۷۲۵ هزار نفر می رسد شيعه هستند.


همچنين برخی گزارش ها حاکی است که ۲۵ درصد جمعيت بحرين، ايرانی تبار هستند.


سردبير کيهان در مقاله خود از شورای همکاری خليج فارس به خاطر موضع گيری در باره جزاير سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک انتقادکرده و نوشته بود: «بحرين در جريان يک زد و بند غيرقانونی ميان شاه و دولت های آمريکا و انگليس از ايران جدا شده است.»


شیوخ پرنفوذ بحرين در سال ۱۹۷۱ ميلادی يعنی ۳۶ سال پيش خواهان استقلال از ايران و همچنين بريتانيا شدند که در آن زمان از شيخ بحرين حمايت می کرد و با کمک سازمان ملل متحد موفق شدند که بعد از استقلال از ایران، بر این منطقه حاکم شوند.


خليفه بن سلمان آل خليفه، نخست وزير بحرين، مقاله شريعتمداری را «حرف های غيرمسوولانه» خواند و شورای مشورتی يا مجلس نمايندگان بحرين نيز انتشار مقاله کيهان را محکوم کرد.


در همين حال سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ايران در بحرين اعلام داشت انتشار اين مقاله بيانگر ديدگاه های شخصی سردبير کيهان است و موضع رسمی دولت ايران محسوب نمی شود.


در مراسم نماز جمعه هفته گذشته در منامه پايتخت بحرين، «عيسی قاسم» برجسته ترين مقام مذهبی شيعه، انتشار مقاله کيهان را محکوم کرد و گفته های آقای شريعتمداری را بی اساس خواند. وی افزود بحرين يک کشور مستقل است و تحت سلطه هيچ کشوری نخواهد بود.


کشور کوچک بحرين با چند پالايشگاه نفت و سيستم بانکی، ميزبان ناوگان پنجم دريايی آمريکا است.


XS
SM
MD
LG