لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

توافق در بالی: سال ۲۰۰۹ ، مهلت تهیه پیمانی جهانی


تظاهرات حامیان محیط زیست در برابر محل نشست و درخواست برای نجات زمین ...
تظاهرات حامیان محیط زیست در برابر محل نشست و درخواست برای نجات زمین ...

نمايندگان ۱۹۰ کشور جهان در کنفرانس «بررسی تغييرات جوی» در جزيره بالی، بعد از دو هفته مذاکرات مناقشه برانگيز، روز شنبه اعلام کردند که سال ۲۰۰۹ ميلادی را به عنوان مهلت آماده شدن پيمان جهانی جایگزین پیمان کیوتو، تعيين کرده اند.


بن کی مون، دبير کل سازمان ملل که برای آخرین تلاش ها به اندونزی رفته بود، توافق اخير را ستود و آن را «نخستين گام موثر» در مبارزه با پديده گرم شدن زمين توصيف کرد.


ايالات متحده آمريکا – تنها کشور صنعتی جهان که از پذيرش مفاد پيمان کيوتو سرباز زد – سرانجام در مذاکرات دو هفته اخير در جزير بالی اندونزی، با اروپا سازش کرد.

پيمان جديدی که قرار است با هدف مقابله با گرمايش زمين و کاهش گازهای گلخانه ای تنظيم شود، جايگزين پيمان کيوتو خواهد شد که در سال ۲۰۱۲، منقضی می شود.



توافق روز شنبه يک سال پس از آن صورت می گيرد که دانشمندان برنده جايزه صلح نوبل هشدار داده بودند که اگر دمای زمين به همين شکل افزايش پيدا کند، بشر در سال ۲۱۰۰ ميلادی، با فقری گسترده، قحطی و گرسنگی رو به رو خواهد شد و جان ميليون ها نفر به خطر خواهد افتاد.


ايالات متحده آمريکا – تنها کشور صنعتی جهان که از پذيرش مفاد پيمان کيوتو سرباز زد – سرانجام در مذاکرات دو هفته اخير در جزير بالی اندونزی، با اروپا سازش کرد.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، در ازای عقب نشينی نسبی آمريکا از مواضعش، کشورهای جهان در توافق تازه به اشاره ای غير مستقيم به يکی از بخش های مهم هشدار دانشمندان بسنده کرده اند. در اين بخش از هشدار، دانشمندان گفته بودند که جهان بايد به ميزان قابل توجهی از گسترش گازهای گلخانه ای جلوگيری کند، در غير اين صورت فاجعه ای بشری رخ خواهد داد.


اما بعد از اينکه گفت و گوهای فوق برنامه روز سيزدهم برگزار شدند، آمريکا اعلام کرد که همانند کشورهايی که به سرعت در حال رشد و توسعه هستند – مانند چين – حاضر نيست که تعهدات الزام اور دشوار را بپذيرد.


پائولا دبريانسکی، فرستاده ارشد دولت بوش به اين کنفرانس گفت که او از کشورهای بزرگ در حال توسعه، شنيده است که آنها حاضرند «نقش های بزرگتری برای حل اين مشکل جهانی ايفا کنند، اما گويا اين موضوع در بيانيه پايانی ما انعکاسی نخواهد داشت.»


خانم دبريانسکی که اين توضيحات را به عنوان دلايل مخالفت آمريکا با پيش نويس توافق بيان می کرد، با صدای بسيار بلند از سوی نمايندگان کشورهای مختلف هو شد.



محل برپایی کنفرانس و جایی که نماینده بوش به سختی هو شد.

در اين لحظه يکی از فعالان حامی محيط زيست با صدای بلند فرياد زد: «اگر نمی خواهيد که رهبری ماجرا را به دست بگيرد، لطفا از سر راه کنار برويد.»


بعد از اعتراض های شفاهی بسيار، نماينده آمريکا در کنفرانس به پشت ميکروفن بازگشت و گفت که واشينگتن، با اين توافق همراهی خواهد کرد و با تشويق حاضران رو به رو شد.


زيگمار گابريل، وزير محيط زيست آلمان که از منتقدان سرسخت سياست های زيست محيطی جرج بوش است، گفت که کاملا آماده بوده تا با موبايلش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تماس بگيرد و از بخواهد که کاخ سفيد را وادار به مداخله کند.


وی گفت: «من حتی بعد از سخنرانی اول دبريانسکی، SMS را هم نوشتم، اما بعد آن را نفرستادم.»


وزير محطيط زيست آلمان افزود: «ما به توافقی بيش از آنچه انتظارش را داشتيم و بسيار کمتر از آنچه بايد برای اين مشکل اضطراری انجام بدهيم، دست يافتيم.»


خبرگزاری فرانسه، لحظه به نتيجه رسيدن مذکرات را از صحنه های شگفت آور توصيف کرده است: دبير کل سازمان ملل خود را برای آخرين تلاش ها رسانده بود و رييس تغييرات جوی سازمان ملل، خسته و فرسوده هر لحظه ممکن بود «بزند زير گريه!»


XS
SM
MD
LG