لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

بان کی – مون خانه‌سازی‌های اسرائیل را غیرقابل قبول خواند


بان کی - مون (چپ)، دبیرکل سازمان ملل متحد، در دیدار با بنیامین نتانیاهو
بان کی - مون (چپ)، دبیرکل سازمان ملل متحد، در دیدار با بنیامین نتانیاهو
دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در اظهارنظری نادر در دیدار با اعضای شورای امنیت این سازمان اقدام اسرائیل به ساخت یک پروژه خانه‌سازی دیگر در بیت‌المقدس شرقی را «غیرقابل قبول» خواند.

بان کی – مون که به‌تازگی از سفر خاورمیانه بازگشته است همچنین از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست که «بدون معطلی» مذاکرات صلح را از سرگیرند، اما در عین حال اشاره کرد که در حال حاضر میان دو گروه «بحران اعتماد» وجود دارد.

اسرائیل در آغاز ماه جاری همزمان با سفر معاون رئیس جمهور آمریکا خبر ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی را که قرار است پایتخت آینده فلسطینی‌ها باشد اعلام کرد.

انتشار این خبر به اختلافی کم‌سابقه میان دو دولت اسرائیل و ایالات متحده دامن زد و مقامات آمریکا از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا،‌ بی‌پرده به انتقاد از این تصمیم اسرائیل پرداختند.

در حالی که با سفر چند روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به آمریکا و دیدار او با باراک اوباما قرار بود دو دولت از در آشتی با یکدیگر درآیند، اسرائیل بار دیگر در سه‌شنبه شب از ساخت ۲۰ واحد مسکونی دیگر در محله شیخ جراح بیت‌المقدس شرقی پرده برداشت.

بخش اعظم ساکنان محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند،‌ اما مقدار زیادی از زمین‌های این محله توسط یک تاجر آمریکایی در دهه ۱۹۸۰ خریداری شده است. ۲۰ واحد مسکونی جدید قرار است در زمین‌های این آمریکایی ساخته شود.

هر هفته صدها فلسطینی، اسرائیلی و فعالان دیگر از سراسر جهان در اعتراض به پروژه‌های خانه‌سازی اسرائیل در محله شیخ جراح دست به تجمع و اعتراض می‌زنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در شورای امنیت با تاکید دوباره بر «محکومیت اشغال سرزمین‌های فلسطینی از دید سازمان ملل» اعلام کرد که «کل خانه‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی است».

آقای بان گفت: «فلسطینی‌ها باید قادر باشند از بخش بزرگ‌تری از زمین‌های خود استفاده کنند، برای خانه‌سازی، کشاورزی، صنعت،‌ آب و غیره.»

او همچنین اضافه کرد که به مقامات اسرائیل «قویا توصیه کرده‌ام» که محدودیت‌های زندگی برای فلسطینی‌ها را رفع کنند.

شهرداری اورشلیم روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پروژه‌های تازه خانه‌سازی در بیت‌المقدس شرقی در تابستان گذشته، ژوییه سال ۲۰۰۹، تایید و تصویب شده است و این خبر تازه‌ای نیست که بتوان به آن اعتراض کرد.

شهرداری اورشلیم همچنین رسانه‌های اسرائیل و جهان را به «مخدوش کردن اطلاعات» متهم کرد.
XS
SM
MD
LG