لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

کشف جسد افسران بنگلادشی در گورهای دسته‌جمعی


جسد سربازان شورشی در داکا، پایتخت بنگلادش
جسد سربازان شورشی در داکا، پایتخت بنگلادش
در پایان شورش دو روزه نگهبانان مرزی بنگلادش، روز شنبه ۹ جسد دیگر در دو گور دسته‌جمعی در مقر این نگهبانان کشف شد و به این ترتیب میزان تلفات این شورش به ۷۵ نفر رسید.

در حالی که جسد ژنرال شکیل احمد، فرمانده نگهبانان مرزی بنگلادش، و چند افسر عالی‌رتبه دیگر در میان این اجساد یافت شده و از چندین افسر دیگر هنوز نشانی در دست نیست،‌ مقامات بنگلادشی می‌گویند احتمالا «اجساد بیشتری» خواهند یافت.

مقامات بنگلادشی می‌گویند شورش هفته گذشته که در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه به پایان رسید‌ در اعتراض به حقوق اندک و انتصاب افسران ارتش این کشور به فرماندهی نگهبانان مرزی بوده و «انگیزه سیاسی نداشته است».

افزایش بهای مواد خوراکی به دنبال بروز بحران جهانی اقتصاد باعث دامن زدن به خشم نگهبانان مرزی بنگلادش شده است که همواره به عدم تناسب حقوق و درآمد خود با حقوق نیروهای ارتش این کشور اعتراض داشته‌اند.

پلیس بنگلادش می‌گوید بسیاری از نیروهای نگهبانی مرزی این کشور با اسلحه و مهمات و همین طور پول و جواهراتی که از خانه افسران خود دزدیده‌اند فرار کرده‌اند و هنوز نشانی از آنها در دست نیست.
در حالی که شیخ حسینه، نخست وزیر جدید بنگلادش، در دو روز به این شورش پایان داد و نگهبانان مرزی را با قول عفو و ضمانت جانی و همین طور تهدید دخالت دادن ارتش وادار ساخت سلاح‌های خود را زمین بگذارند، این رویداد بار دیگر مساله ثبات در این کشور فقیر جنوب آسیا را پیش کشیده است.

بنگلادش، دو سال پس از سقوط دولت پیشین به دست ارتش، در ماه ژانویه با روی کار آمدن شیخ حسینه دوباره به دموکراسی رو کرد. نخست وزیر جدید بنگلادش در ماه دسامبر سال گذشته در انتخابات پیروز شد.

شیخ حسینه با وظیفه‌ای سنگین دولت را به دست گرفت: او باید سرمایه‌گذاران خارجی و اهداکنندگان کمک را متقاعد سازد که می‌تواند در کشوری ثبات ایجاد کند که ۴۰ درصد از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت آن در فقر زندگی می‌کنند.

عطا الرحمان، تحلیل‌گر سیاسی بنگلادشی، در این باره به آسوشیتدپرس گفت: «این اتفاق برای دولت جدید شیخ حسینه قدمی به عقب بود. حال این آزمونی است برای او که چگونه با ارتش کنار بیاید.»

در همین حال ارتش قدرتمند بنگلادش روز شنبه بار دیگر بر حمایت خود از دولت خانم حسینه تاکید کرد، و شهره خاتون،‌ وزیر کشور، اعلام کرد که نگرانی از بابت از هم پاشیدن نظم و قانون یا تکرار شورش وجود ندارد.

این در حالی است که پلیس بنگلادش می‌گوید بسیاری از نیروهای نگهبانی مرزی این کشور با اسلحه و مهمات و همین طور پول و جواهراتی که از خانه افسران خود دزدیده‌اند فرار کرده‌اند و هنوز نشانی از آنها در دست نیست.

بنگلادش از زمان رسیدن به استقلال در سال ۱۹۷۱ چندین بار طعم کودتا و دخالت ارتش در امور کشور را چشیده است.

شیخ حسینه خود نیز خاطره‌ای تلخ از ارتش دارد. خانم حسینه دختر شیخ مجیب رحمان، رهبر استقلال بنگلادش و اولین رئیس حکومت این کشور، است که در سال ۱۹۷۵ در جریان کودتایی نظامی به همراه همسر و سه پسرش به قتل رسید.
XS
SM
MD
LG