لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

اتهام بازداشتی‌های سالگرد بازرگان: اخلال در نظم عمومی


مهندس مهدی بازرگان، از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران و رئیس دولت موقت پس از انقلاب در سال ۱۳۷۳ درگذشت.
مهندس مهدی بازرگان، از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران و رئیس دولت موقت پس از انقلاب در سال ۱۳۷۳ درگذشت.
رییس دفتر سخنگوی قوه قضائیه ضمن تائید بازداشت هفت نفر در حاشیه مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه از تداوم بازداشت این افراد خبر داد.

علیرضا قاسمی اسامی این هفت نفر را که روز پنج‌شنبه پس از جلوگیری ماموران از برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان در حسینیه ارشاد تهران بازداشت شده‌اند اعلام نکرد، اما گفت: «اين متهمان در حال حاضر در بازداشت به سر می‏برند و پرونده آنها در معاونت امنيت دادسرای تهران در حال رسيدگی است.»

این مقام قوه قضاییه به خبرگزاری ایلنا اتهام این افراد را که در حاشیه مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان بازداشت شده‌اند «اخلال در نظم عمومی»، «تمرد از دستور پليس» و «درگيری با نيروی انتظامی» قید کرد.

پيشتر روزنامه اعتماد ملی گزارش داده بود که علی‌اصغر شفیعیان، دبیر سابق سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا، يکی از بازداشت‌شدگان ۱۷ بهمن در حسینیه ارشاد تهران است.

بنا بر همین گزارش‌ها، «حسین ترکاشوند، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، مجید توکلی، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان‌پور» چهار دانشجویی هستند که به همراه چند فعال سیاسی ديگر بازداشت شده‌اند.

در ششم بهمن‌ماه ۲۳ نماینده مجلس در تذکری به صادق محصولی، وزير كشور، که در صحن علنی مجلس قرائت شد «خواستار برخورد با ممانعت‌كنندگان از برگزارى مراسم سالگرد درگذشت مهدى بازرگان شدند.»
مجید توکلی از اردیبهشت سال ۱۳۸۶مدت ۱۵ماه در پرونده «جعل نشریات دانشجويي دانشگاه امیرکبیر تهران» در بازداشت به سر برد، اما در نهایت تبرئه و اوایل پاییز امسال آزاد شد.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از «یک مقام مسئول در دستگاه قضايی» بازداشت هفت نفر در حاشیه مراسم برگزارنشده سالگرد مهدی بازرگان در پنج‌شنبه گذشته را تائید کرده است.

این مقام قضایی همچنین گفته است که «برخي از اين افراد سابقه‌دار هستند كه پرونده آنها در معاونت امنيت دادسرای تهران در حال بررسی است.»

مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر پس از انقلاب ایران، ابتدا قرار بود روز سوم بهمن‌ماه در حسینیه ارشاد تهران برگزار شود، اما ماموران امنیتی و انتظامی از برگزاری آن جلوگیری کردند.

در ششم بهمن‌ماه ۲۳ نماینده مجلس در تذکری به صادق محصولی، وزير كشور، که در صحن علنی مجلس قرائت شد «خواستار برخورد با ممانعت‌كنندگان از برگزارى مراسم سالگرد درگذشت مهدى بازرگان شدند.»

اما برای دومین بار نیز در پنج‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه مراسم سالگرد مهدی بازرگان در نتیجه ممانعت ماموران برگزار نشد.

يک مقام قضایی که خبرگزاری ایسنا از انتشار نام او خودداری کرد روز ۲۰ بهمن گفت که «برگزاری مراسم مذكور غيرقانونی بوده و بدون مجوز صورت گرفته بود.» او در عين حال گفت: «البته تقاضای اخذ مجوز شده بود، اما مجوزی به آنها ارائه نشد.»

ستاد برگزاری مراسم یادبود بازرگان در ۱۷ بهمن‌ماه در اطلاعیه‌ای اعتراض‌آمیز اعلام کرد که «تأسف خود را از وضعيت حاكم بر كشور كه حتی تشكيل يك مجلس يادبود را هم برنمی‌تابند» ابراز می‌کنند.

در اين اطلاعیه همچنين تاکید شده است که روز ۱۷ بهمن‌ماه در جریان ممانعت مجدد ماموران از برگزاری چهاردمین سالگرد مهدی بازرگان «مراجعان به حسينيه ارشاد كه از تصميم مقامات انتظامي به جلوگيری از برپايي مراسم نداشتند با برخورد خشن و گاه همراه با ضرب و شتم مأموران رسمی و لباس‌شخصی‌های حاضر در محدوده حسينيه ارشاد روبه‌رو شدند.»
XS
SM
MD
LG