لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

پایان تبعید خودخواسته: بوتو به پاکستان بازگشت


بی نظير بوتو با روسری سفيد معروفش و در حالی که ابتدا از زير قرآن رد شد و کتاب قرآن رو به سنت مسلمانان بوسيد، به مسيری گام نهاد که صدها تن از نيروهای امنيتی فرودگاه و محافظان شخصی وی آن را احاطه کرده بودند.
بی نظير بوتو با روسری سفيد معروفش و در حالی که ابتدا از زير قرآن رد شد و کتاب قرآن رو به سنت مسلمانان بوسيد، به مسيری گام نهاد که صدها تن از نيروهای امنيتی فرودگاه و محافظان شخصی وی آن را احاطه کرده بودند.

بی نظير بی تو، نخست وزير اسبق پاکستان روز پنج شنبه به هشت سال تبعيد خودخواسته پايان داد و به اين کشور بازگشت تا در مبارزات انتخاباتی پيش رو، رهبری حزب مردم را به دست گيرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، وی در حالی وارد شهر کراچی شد که هوادارنش می گويند از اينکه سازمان القاعده تصميم بگيرد وی را ترور کند، نگرانند.


خانم بوتو که از شهر دبی به کراچی بازگشت، به خبرگزاری رويترز گفت: «من خدا را شکر می کنم و بسيار خوشحالم که به کشورم باز گشته ام. (تمامی اين سال ها) چنين روزی را در روياهايم می ديدم.»


  • «او (بی نظير بوتو) با آمريکا توافق کرده است. ما همان طور که عليه پرويز مشرف حملاتی انجام داديم، به او نيز حمله خواهيم کرد.»
طالبان

وی با روسری سفيد معروفش و در حالی که ابتدا از زير قرآن رد شد و کتاب قرآن را به سنت مسلمانان بوسيد، به مسيری گام نهاد که صدها تن از نيروهای امنيتی فرودگاه و محافظان شخصی وی آن را احاطه کرده بودند.


وی که سال ها از بازگشت به پاکستان به دليل آنچه وجود «ديکتاتوری نظامی» می خواند خودداری کرده بود، در حالی به کشورش بازگشته است که به عنوان متحد ژنرال پرويز مشرف، يکی از بخت های اصلی به دست گرفتن رهبری کابينه اين کشور است.


وی پيش از ترک دبی و خداحافظی با همسر و دخترانش، وضعيت کنونی پاکستان را «دوره گذار از ديکتاتوری به دموکراسی» توصيف کرد.


پرويز مشرف که سال ۱۹۹۹ ميلادی با يک کودتای بدون خونريزی، نواز شريف نخست وزير وقت اين کشور را از قدرت برکنار کرد و خود قدرت را در دست گرفت، در حال حاضر در يکی از ضعيف ترين موقعيت های خود طی هفت سال اخير به سر می برد.


گروهی از ناظران، انتخابات ماه ژانويه و تقسيم احتمالی قدرت ميان مشرف و بوتو را پايان دوره قدرت پرويز مشرف توصيف می کنند.


حضور اسلام گرايان تندرو در پاکستان و همچنين در اختيار داشتن بمب هسته ای، موجب شده تا تحولات سياسی اين کشور با حساسيت بسيار از سوی قدرت های غربی دنبال شود.


خبرگزاری رويترز گزارش داده است که پاکستان با ورود بی نظير بوتو در «بهت و حيرت» به سر می برد و پرويز مشرف تا اين لحظه از دفتر کار نظامی خود در شهر راولپندی خارج نشده است.


ورود بی نظير بوتو با استقبال بسيار گسترده هوادارنش همراه بوده است.

ورود بی نظير بوتو با استقبال بسيار گسترده هوادارنش همراه بوده است و برخی خبرگزاری ها، تعداد کسانی را که برای استقبال از او در خيابان های کراچی ديده می شوند، بيش از يک صد هزار نفر برآورد کرده اند.


هوداران وی، در دو سوی خيابانی که فرودگاه کراچی را به مرکز شهر وصل می کند، جمع شده اند.


مقام های ايالتی به نقل از منابع امنيتی گفتند که دست کم، سه گروه اسلامگرای تندرو که با القاعده و طالبان در تماس هستند، می خواهند با انجام عمليات انتحاری، خانم بوتو را ترور کنند.


حاجی عمر، از فرماندهان طالبان که در مناطق قبيله نشين وزيرستان به سر می برد، از راه يک تلفن ماهواره ای به خبرگزاری رويترز گفت: «او (بی نظير بوتو) با آمريکا توافق کرده است. ما همان طور که عليه پرويز مشرف حملاتی انجام داديم، به او نيز حمله خواهيم کرد.»


پيش بينی می شود که مراسم استقبال از بی نظير بوتو و راهپيمايی هوادارنش تا محل دفن محمد علی جناح، بنيانگذار پاکستان، ساعت ها به طول انجامد.


XS
SM
MD
LG