لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

غول های دوست داشتنی؛ رقبای حسين عليزاده در گرمی ۲۰۰۷


جایزه موسیقی گرمی، یک گرامافون طلایی است و از معتبرترین جوایز جهان موسیقی به شمار می رود.
جایزه موسیقی گرمی، یک گرامافون طلایی است و از معتبرترین جوایز جهان موسیقی به شمار می رود.

حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته موسيقی ايرانی، در کنار جيوان گاسپاريان، نوازنده سرشناس ارمنی، نامزد دريافت جايزه ای است که در روز يکشنبه، بيست و دوم بهمن ماه، برنده آن صاحب يک عدد گرامافون طلايی خواهد شد: جايزه گرمی سال ۲۰۰۷ در رشته موسيقی سنتی.


در آستانه اعلام نام برندگان جايزه گرمی امسال و حضور نام حسين عليزاده در بين نامزدها، در رشته مطالبی رقبای وی را در چهل و نهمين دوره جوايز گرمی معرفی کرده ايم.


درباره آلبوم «به تماشای آب های سفيد» که حسين عليزاده را به مرحله نهايی جايزه گرمی امسال برده است نیز، به زودی گزارشی مشروح منتشر خواهيم کرد.

رقابت تنگاتنگ


اين سومين بار است که نامزدی از اين رشته، يکی از استادان موسيقی سنتی ايرانی است. در دو بار پيشين، محمد رضا شجريان، نامزد دريافت اين جايزه بود که در رقابت نهايی از رقبای خود شکست خورد.

و البته رقابت در اين رشته، يکی از مهم ترين و سخت ترين رقابت های جوايز معتبر گرمی است؛ چرا که همواره، نام پنج آلبوم شاخص موسيقی سنتی جهان، در کنار يکديگر قرار می گيرند و معمولا، هر کدام از اين آلبوم های موسيقی، ارزش و اعتبار جهانی فراوانی را يدک می کشند.

رقبای آقای عليزاده نيز در گرمی ۲۰۰۷، رقبای ساده ای نيستند: استادان شناخته شده، قطعاتی که نتيجه سال ها تجربه و کار طولانی است و از همه مهم تر، خلاقيتی منحصر به فرد که در جهان موسيقی، در سطحی بين المللی درخشيده است.

از گروهی با اشعار حافظ و با پشتگرمی يک پروژه فرهنگی جدی برای عمق بخشيدن به اصالت موسيقايی اثر تا برجسته ترين نوازندگان ويولن های سنتی اسکانديناوی، از بزرگ ترين نوازنده ساز «سارود» جهان تا يک گروه کر گاسپل آفريقای جنوبی که پرفروش ترين آلبوم های فهرست فروش سبک موسيقی جهانی را منتشر کرده اند، همه روز يکشنبه اين بخت را دارند که برای يک بار ديگر، فرصت بردن جايزه گرمی را از موسيقی سنتی ايرانی بگيرند.


رقبای حسين عليزاده، امسال تقريبا از سراسر جهان آمده اند و هر يک بخشی از يک موسيقی يا ساز نسبتا ناشناسی را از فرهنگی که به آن تعلق دارند، معرفی کرده اند.



رقص هامبو در سرمای اسکانديناوی



سه ويلونيست خلاق و کهنه کار سازهای محلی منطقه اسکانديناوی، با آلبوم «هامبو در برف»، يکی از پنج نامزد رشته موسيقی سنتی در جوايز گرمی سال ۲۰۰۷ هستند.


«هامبو» نام رقصی سنتی در کشور سوئد است که همواره توسط يک زوج اجرا می شود و ستاره های موسيقی سنتی اسکانديناوی، ترانه هايی تازه برای اين رقص، خلق کرده اند؛ ترانه هايی شاداب و زندگی بخش.


متن کامل «رقص هامبو در سرمای اسکاندیناوی»



ترانه هندی، با تکيه به اصالتی باستانی



هر چند که از دهه شصت ميلادی، ساز «سيتار» به عنوان نماد اصلی موسيقی سنتی هند به جهان معرفی شد و به محبوبيتی فراگير در ميان آهنسگازان ملل مختلف دست يافت، اما در سال های اخير، نوازنده ای به نام «آشيش خان»، تلاش کرد که دومين ساز مهم موسيقی سنتی اين شبه قاره اسرار آميز را نيز «جهانی» کند.


آلبوم «تارهای طلايی سارود»، اثری است که ساز «سارود» را، بهتر از هميشه به دنيا معرفی کرده است، چرا که استاد آشيش خان، با همين آلبوم نامزد دريافت جايزه گرمی در بخش «موسيقی سنتی» شده است.


متن کامل «ترانه هندی، با تکیه به اصالتی باستانی»



دومين نامزد فارسی زبان گرمی


حسين عليزاده، در ميان پنج نامزد گرمی امسال، با گروهی همزبان نيز رقابت می کند. گروه «آکادمی مقام» که پيشتر با نام گروه «شش مقام» به اهالی موسيقی منطقه معرفی شده بودند، به نمايندگی از موزيسين های تاجيکستان و ازبکستان، در يک پروژه پر هزينه معرفی موسيقی «آسيای ميانه» به جهانيان، آلبومی به نام «چهره پنهان محبوب» ضبط کردند.


اين آلبوم، از ميان سبک های مختلف موسيقی آسيای ميانه، بيش از ديگران افتخار آفرين شده است؛ آنها نامزد گرمی ۲۰۰۷ هستند و چون عليزاده، فارسی می خوانند.


متن کامل «دومین نامزد فارسی زبان گرمی»



«متبرک»؛ از آفريقای جنوبی تا عرش اعلا


گروه کر «سووتو» که در سبک گاسپل آفريقای جنوبی، ترانه های مذهبی می خواند، در مدت کوتاه فعاليتش از سال ۲۰۰۲ ميلادی تا امروز، موفقيت های بسياری کسب کرده است.


آنها اگر موفق شوند که جايزه گرمی سال ۲۰۰۷ را از آن خود کنند، کم و بيش مهم ترين افتخارات سبک موسيقايی خود را در کارنامه خواهند داشت. گروهی که نخستين آلبومشان، پرفروش ترين آلبوم سبک «World Music » شد و دومين آلبومشان به نام «متبرک»، در کنار نامزدهای گرمی ۲۰۰۷ در رشته موسيقی سنتی قرار گرفت.


متن کامل «متبرک؛ از آفریقای جنوبی تا عرش اعلا»


XS
SM
MD
LG