لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

زندگینامه بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان


بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان و از مخالفان سياسی پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور عصر روز پنج شنبه، ۲۷ دسامبر، در يک حادثه انفجاری کشته شد. گزارش ها حاکيست که پیش از اين انفجار، به گردن و سينه او شليک شده بود. در زير خلاصه ای از تاريخچه زندگی وی می آيد.



  • بی نظير بوتو در ۲۱ ژوئن سال ۱۹۵۳، در خانواده ای ثروتمند و زميندار بدنيا آمد. پدر او، ذوالفقار علی بوتو، حزب مردم پاکستان را پايه گذاری کرد و سپس رييس جمهوری و نخست وزير اين کشور در سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۷ شد.


  • بوتو پس از فارغ التحصيلی از دانشگاه های هاروارد و آکسفورد در رشته سياست در سال ۱۹۷۷ و مدت کوتاهی قبل از اينکه نظاميان پدرش را از قدرت خلع کنند به پاکستان بازگشت. وی پس از اعدام پدرش در سال ۱۹۷۹ توسط ژنرال ضياء الحق، حاکم نظامی پاکستان، رهبری حزب مردم را عهده دار شد.


  • وی در سال ۱۹۸۸ برای بار اول به عنوان نخست وزير پاکستان انتخاب شد ولی در سال ۱۹۹۰ توسط رييس جمهوری اين کشور و به اتهام فساد از مقام خود برکنار شد. وی بار ديگر در سال ۱۹۹۳ به مقام نخست وزيری رسيد و جانشين نواز شريف شد. آقای شريف پس از چالش با رييس جمهوری مجبور به کناره گيری شده بود.


  • خانم بوتو در دور دوم نخست وزيری اش موفقيتی نداشت و به همين دليل نواز شريف بار ديگر در سال ۱۹۹۶ مقام نخست وزيری را از آن خود کرد.


  • در سال ۱۹۹۹ بی نظير بوتو همراه با شوهرش به اتهام فساد اقتصادی به پنج سال زندان و پرداخت هشت ميليون و ۶۰۰ هزار دلار جريمه محکوم شد. بعدا يک دادگاه عالی اين کشور حکم ياد شده را ملغی کرد. خانم بوتو که شوهرش را به عنوان وزير امور سرمايه گذاری در کابينه خود طی سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ انتخاب کرده بود، در زمان حکم دادگاه در خارج از پاکستان به سر می برد و ترجيح داد که به کشورش باز نگردد.


  • بی نظير بوتو و نواز شريف در سال ۲۰۰۶ ائتلافی برای اعاده دمکراسی در اين کشور تشکيل دادند ولی اين دو رقيب بر سر استراتژی چگونگی برخورد با پرويز مشرف، حاکم نظامی پاکستان توافق نداشت. در حالی که خانم بوتو معتقد بود بهتر است با آقای مشرف مذاکره کرد ولی نواز شريف مخالف توافق با حاکم نظامی پاکستان بود.


  • خانم بوتو در اکتبر سال ۲۰۰۷ پس از هشت سال تبعيد خودخواسته و گرفتن تضمين مبنی بر عدم تعقيب به خاطر اتهامات سابق، به پاکستان بازگشت.


  • هنگامی که وی در مسير فرودگاه تا منزل اش در حال عبور از خيابان های کراچی بود يک انفجار انتحاری سبب شد تا خودروی حامل وی مورد حمله قرار گيرد و ۱۳۹ نفر از هواداران و تيم محافظتی او کشته شوند.


  • در ۲۶ دسامبر، وی در مبارزات خود برای انتخابات پارلمانی ماه ژانويه پاکستان قول داد تا برای احقاق حقوق کارگران تلاش کند. و یک روز بعد، انفجار یک بمبگذار انتحاری سبب شد تا این سیاستمدار برجسته پاکستانی کشته شود.
XS
SM
MD
LG