لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

بایدن در کنفرانس مونیخ سیاست خارجی اوباما را تشریح می‌کند


کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که جوزف بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، در کنفرانس امنیتی سه‌روزه مونیخ سیاست‌های خارجی و امنیتی دولت جدید ایالات متحده را برای رهبران جهان تشریح می‌کند.

آقای بایدن در سخنرانی خود در روز شنبه بر راه‌های بهبود روابط غرب با روسیه، عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای، و راه‌های حل مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی تمرکز خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اشاره کرده است که در مورد تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران با سران روسیه به گفت‌وگو خواهد نشست.
به گفته مقام‌های آمریکایی، آقای بایدن در سخنرانی خود بر این نکته تاکید خواهد کرد که «کسی مجبور نیست میان امنیت و ارزش‌ها یکی را انتخاب کند».

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز که در این کنفرانس شرکت دارد در جلسه آغازین در کنار محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواهد نشست، اما پیشتر گفته است که در جریان این کنفرانس درباره پرونده هسته‌ای ایران حرف نخواهد زد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اشاره کرده است که در مورد تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران با سران روسیه به گفت‌وگو خواهد نشست.

در يک سال گذشته و به دنبال اصرار دولت جرج بوش به بسط ناتو و استقرار سپر دفاع ضدموشکی در اروپای شرقی روابط روسيه و آمريکا به سردی گراييده است، اما طی چند هفته گذشته اظهارنظرهای متفاوتی در مورد بهبود احتمالی مناسبات دو کشور در دولت جدید آمریکا ابراز شده است.

جوزف بایدن علاوه بر شرکت در کنفرانس مونیخ با مقامات کشورهای روسیه، گرجستان، آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG