لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

آنفلوانزای مرغی؛ از یک سرماخوردگی ساده تا مرگ


آغاز اين بيماری با علايم يک سرماخوردگی معمولی همراه است و همين امر کار را برای تشخيص آن دشوار می کند.
آغاز اين بيماری با علايم يک سرماخوردگی معمولی همراه است و همين امر کار را برای تشخيص آن دشوار می کند.

«سازمان جهانی بهداشت حيوانات»، مستقر در پاريس، با استناد به گزارش مسئولان ايرانی گفته است، در ايران تعدادی پرنده مبتلا به بيماری آنفلوانزای مرغی مشاهده شده اند. ويروس آنفلوانزای مرغی می تواند به انسان سرايت کند.


آنفلوانزای مرغی در برخی از افراد با سرفه آغاز می شود و سپس به تنگی نفس، درد در عضلات و تب می انجامد. اين بيماری در بسياری از موارد با مرگ پايان می يابد.


آغاز اين بيماری با علايم يک سرماخوردگی معمولی همراه است و همين امر کار را برای تشخيص آن دشوار می کند.


پروفسور پيتر اوپن شا، رييس بخش عفونت های تنفسی در موسسه ملی قلب و ريه لندن در اين باره به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی می گويد: «اين در واقع يکی از مشکلات ما همين است که آنفلوانزای مرغی هيچ ويژگی منحصر به فردی ندارد. تنها نکته ای که وجود دارد اين است که اين بيماری بيشتر با درد در ناحيه شکم، استفراغ و اسهال همراه است. البته اين علائم هم تنها در ۵۰ درصد از موارد ديده می شود.»


و علاوه بر اين در صورت ابتلای فردی به آنفلوانزای مرغی سه تا هفت روز طول می کشد تا اين بيماری علائم خود را نشان می دهد.


  • «اين در واقع يکی از مشکلات ما همين است که آنفلوانزای مرغی هيچ ويژگی منحصر به فردی ندارد. تنها نکته ای که وجود دارد اين است که اين بيماری بيشتر با درد در ناحيه شکم، استفراغ و اسهال همراه است. البته اين علائم هم تنها در ۵۰ درصد از موارد ديده می شود.»
پروفسور پيتر اوپن شا

در اين مدت انسان صرفا دچار يک تب ملايم و ضعف بدنی می شود. از همين رو بسياری موضوع را جدی نمی گيرند و اغلب پس از گذشت يک هفته به بيمارستان مراجعه می کنند.


پروفسور پيتر اوپن شا می گويد: «به هنگام مراجعه افراد به بيمارستان اغلب کار از کار گذشته است. بسيار مهم است که اگر فردی به آنفلوانزای مرغی مبتلا شده، به سرعت درمان شود، ترجيحا در ۲ روز نخست و يا حتی در صورت امکان ظرف ۸ ساعت پس از ابتلا يعنی هنگامی که فرد به تب ۳۸ درجه مبتلا شده است. به همين دليل مهم است که همه يک دماسنج ديجيتال در دسترس داشته باشند.»

به گفته کارشناسان در ۷۰ درصد موارد، افراد در نتيجه تماس با پرندگان بيمار، به آنفلوانزای مرغی مبتلا می شوند.


ماريا چنگ از سازمان بهداشت جهانی در اين باره می گويد: «اگر کسی با پرنده ای تماس پيدا کند که بر اثر ويروس اچ ۵ ان يک، يعنی ويروس مولد آنفلوانزادی مرغی مرده باشد، يا پرنده های مبتلا را برای تهيه غذا آماده کند يا حتی غبار فضايی را تنفس کند که پرندگان آلوده در آن قرار داشته اند، ممکن است به آنفلوانزای مرغی مبتلا شود.»


البته در صورتی که مرغ و تخم مرغ به خوبی پخته شده باشد، ديگر خطر ابتلا به اين بيماری مرگبار وجود ندارد.


ولی مشکل آن است که بسياری از مردم پيش از پخته شدن گوشت مجبورند به آن دست بزنند. ماريا چنگ: معتفد است: «در مناطق روستايی آسيا مردم خودشان مرغ ذبح می کنند و پر می کنند. در اين حالت خطر ابتلا به ويروس اچ ۵ ان ۱ وجود دارد.»


در حال حاضر تنها يک داروی موثر برای مقابله با بيماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد که تامی فلو نام دارد و توسط شرکت سوييسی روش توليد می شود.


البته پزشکان تنها در صورتی می توانند از اين دارو استفاده کنند که بيمار در همان روزهای نخست ابتلا به بيماری به بيمارستان مراجعه کند.


مراجعه دير هنگام سبب می شود تا ويروس عامل آنفلوانزای مرغی ريه را تخريب کند. نارسايی ريوی دليل مرگ ۲۰ درصد از افراد مبتلا به اين بيماری است.


در ۲۰ درصد ديگر نارسايی کليوی باعث مرگ بيمار شده است.


بيش از نيمی از کسانی که بر اثر آنفلوانزای مرغی جان باخته اند مغز استخوان شان با مشکل روبرو شده است، بدين ترتيب که مغز استخوان در بدن اين افراد سلول کافی برای مقابله با بيماری توليد نمی کند. در اين حالت کل سيستم بدن از کار می افتد.


XS
SM
MD
LG