لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

بلر: نیروهای بریتانیا در عراق کاهش می یابند


بسیاری از نیروهای بریتانیایی در پایگاهی نظامی در بصره مستقر هستند.
بسیاری از نیروهای بریتانیایی در پایگاهی نظامی در بصره مستقر هستند.
تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور در ماه پيش روی ميلادی، يک هزار و ۶۰۰ نفر از نيروهای نظامی اش را ازعراق، فراخواهد خواند.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای بلر اين سخنان را در پارلمان بريتانيا بيان کرد و تاکيد کرد که تعداد نيروهای نظامی بريتانيا در عراق، به پنج هزار و پانصد نفر کاهش خواهد يافت.

به گفته آقای بلر اين سربازان تا سال ۲۰۰۸ ميلادی و تا زمانی که «کاری برای انجام دادن در عراق داشته باشند» در اين کشور خواهند ماند.

بريتانيا در آغاز جنگ عراق، ۴۰ هزار سرباز را به ياری نيروهای ائتلاف فرستاد و از اصلی ترين متحدان آمريکا در «جنگ عليه تروريسم» محسوب می شود.

دو سال پيش و در پی فشار افکار عمومی، نخست وزير بريتانيا تعداد سربازان اين کشور را در عراق ابتدا به نه هزار نفر کاهش داد. کاهش نيروهای بريتانيايی تا امروز ادامه داشته و در حال حاضر، هفت هزار و ۱۰۰ سرباز بريتانيايی در عراق مستقر هستند.

امنيت عراق


طرح بازگشت سربازان بريتانيايی از عراق، از آنجا در ميان برخی شهروندان اين کشور هوادار پيدا کرد که نيروهای بريتانيايی، کنترل امنيتی مناطق جنوبی عراق را به نيروهای عراقی واگذار کردند.

خبر خروج بخشی از نيروهای بريتانيايی از عراق در حالی روز چهارشنبه منتشر شده که همزمان، نيروهای آمريکايی و پليس عراق، عمليات گسترده ای را برای سرکوب شورشيان شبه نظامی در بغداد آغاز کرده اند.

آقای بلر در اين باره گفت که طرح کاهش تعداد سربازان بريتانيايی در عراق به معنای کاهش «قدرت نبرد در عراق» نيست.

به گفته وی نيروهای بريتانيايی در حال حاضر نقشی حمايتی و آموزشی را برای نيروهای امنيتی عراقی ايفا می کنند و بيشترشان در پايگاه هوايی شهر بصره مستقر هستند.

وی همچنين تاکيد کرد تا زمانی که نيروهای عراقی، توانايی کنترل اين پايگاه را پيدا کنند، نيروهای نظامی بريتانيايی در آنجا می مانند.

تونی بلر گفت: «تا پايان تابستان که عراقی ها خواهند توانست اين پايگاه را از ما تحويل بگيرند، ما می توانيم تعداد نيروهايمان را در عراق به کمتر از پنج هزار نفر نيز کاهش دهيم.»

دانمارک هم خارج می شود

همزمان روز چهارشنبه، آندرس فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک اعلام کرد که اين کشور نيز تمامی ۴۶۰ نيروی خود را از عراق فرامی خواند.

وی در يک کنفرانس خبری گفت که نيروهای دانمارکی در ماه اوت کشور عراق را ترک خواهند کرد و جای خود را به يک يگان هلی کوپتر می دهند.

وی با اشاره به تصميم بريتانيا برای کاهش تعداد سربازانش در بريتانيا گفت که تصميم خروج سربازان دانمارکی نيز در همراهی با تصميم بريتانيا است و افزود: «ما و دوستانمان با هم اين تصميم را گرفتيم.»

اکثر سربازان دانمارکی نيز در جنوب عراق و در بصره مسقر هستند و تحت فرماندهی نيروهای بريتانيايی در اين منطقه به سر می برند.

از سال ۲۰۰۶ ميلادی تا امروز، شش سرباز دانمارکی در عراق کشته شده اند.

استراليا می ماند

اما در واکنش به تصميمات اخير بريتانيا و دانمارک، استراليا که از متحدان سنتی لندن محسوب می شود، اعلام کرد که سربازان خود را در عراق نگه خواهد داشت.

رسانه های اين کشور، به جان هوارد، نخست وزير استراليا فشار می آورند که در پيروی از تونی بلر، با تعيين يک زمان بندی مشخص، در مسير بازگرداندان سربازان استراليايی اقدام کند.

همزمان با افزايش فشار افکار عمومی، وزير امور خارجه استراليا در يک مصاحبه تلويزيونی حاضر شد و «کاهش سربازان بريتانيايی» را با توجه به «تعداد هفت هزار نفری» آنها، «قابل درک» توصيف کرد.

و همچنين جان هوارد، نخست وزير استراليا در يک کنفرانس خبری گفت که هيچ طرحی برای خارج کردن ۵۵۰ سرباز اين کشور از عراق ندارد.
XS
SM
MD
LG