لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

«متبرک»؛ از آفريقای جنوبی تا عرش اعلا


از سال ۲۰۰۲ ميلادی که اين گروه کر، کار خود را آغاز کرد، خوانندگان سووتو، هر روز موفقيت های تازه ای را در داخل و خارج آفريقای جنوبی به دست آورده اند.
از سال ۲۰۰۲ ميلادی که اين گروه کر، کار خود را آغاز کرد، خوانندگان سووتو، هر روز موفقيت های تازه ای را در داخل و خارج آفريقای جنوبی به دست آورده اند.

همراه با موفقيت ناگهانی و شهرت برق آسای گروه کر گاسپل «سووتو» - Soweto – اين گروه با آلبومی که چند ترانه از آن انگليسی است و باقی ترانه ها چون گذشته به زبان محلی آفريقای جنوبی اجرا شده، نامزد دريافت جايزه گرمی شد تا در مسير اوج گيری، اين گروه، از مرحله تازه ای عبور کند و بر شهرتش افزوده شود.

اين گروه، اگرچه موسيقی مذهبی خود را در سبک گاسپل سنتی آفريقای جنوبی اجرا می کند، اما گروهی است با اعضايی که هر کدام، ريشه های قوميتی متفاوتی دارند.


آلبوم تازه آنها به نام «متبرک» - Blessed – به مناسبت دهمين سالگرد برپايی نظام سياسی دموکراتيک در کشور آفريقای جنوبی منتشر شده؛ واقعه ای که بر سرنوشت اعضای این گروه نیز تاثیری فرخنده داشته است.

از سال ۲۰۰۲ ميلادی که اين گروه کر کار خود را آغاز کرد، خوانندگان سووتو، هر روز موفقيت های تازه ای را در داخل و خارج آفريقای جنوبی به دست آورده اند.


اين گروه ه تا کنون جوايز بسياری را از آن خود کرده است، با آلبوم دوم برای کسب عنوان مهم «گرمی» دورخيز کرده است و به افتخاری برای ملت آفريقای جنوبی در عرصه جهان موسيقی بدل شده است.

اين گروه، سه سال گذشته را در تور کنسرت های بين المللی سپری کرده است؛ کنسرت هايی که همواره پرفروش بوده اند.


آنها در ماه ژوييه سال گذشته، سرانجام به خانه بازگشتند تا برنامه «صداهايی از بهشت» را در ژوهانسبورگ اجرا کنند.


اين برنامه با موفيقت بسياری همراه بود و نمره غرور آفرين تازه ای در کارنامه هنری گروهی ثبت کرد که همگام با موفقيتش، فرصت اجرای کنسرت در ميهن خود را از دست داده است و جز موارد نادری اجرا در برابر قهرمان ملی آفريقای جنوبی، نلسون ماندلا، اجرای بزرگی در آفريقای جنوبی نداشته است.

«صداهايی از بهشت»، کليد موفقيت های ديگری نيز برای گروه «سووتو» بوده است. آنها با آلبوم قطعات همين برنامه توانستند برای نخستين بار عنوان پرفروش ترين آلبوم جهان در فهرست «موسيقی جهان – World Music » را در مجله «بيلبورد» از آن خود کنند. موفقيتی که به موتور محرکه آلبوم دوم بدل شد: «متبرک – Blessed »


«صداهايی از بهشت»، کليد موفقيت های ديگری نيز برای گروه «سووتو» بوده است.

اين گروه که تاکنون جوايز بسياری را از آن خود کرده است، با آلبوم دوم برای کسب عنوان مهم «گرمی» دورخيز کرده است و به افتخاری برای ملت آفريقای جنوبی در عرصه جهان موسيقی بدل شده است.

گروه سووتو همواره خواننده اشعاری مذهبی است که به اعتقاد هوادارنش، شنونده را تا «عرش اعلا» به اوج می رساند و پيام «قدرتمند» آن، آرام بخش روح و روان است. اشعار اين گروه نيز با الهام از مفاهيم و تعاريف مذهبی توسط خود اعضای گروه نوشته می شود.

اين گروه هر چند تلاش می کند که با کمک گرفتن از نشانه هايی مدرن، فضای موسيقايی خود را از کليشه رايج «گاسپل سنتی» دور کند، اما کم نيستند منتقدانی که می گويند گروه «سووتو» نه تنها حرف تازه ای برای گفتن ندارد، بلکه با انتخاب هوشمندانه مفاهيم عامه پسند مذهبی، تلاش می کند که با تحريک احساسات دينی مردم، محبوبيت خود را حفظ کند.


با اين حال، «گروه کر گاسپل سووتو»، پول سازترين گروه در ميان نامزدهای گرمی ۲۰۰۷ در رشته موسيقی سنتی محسوب می شود و با توجه به تاکید دوران جوايز گرمی به «اقتصاد موسيقی»، جایگاه این آلبوم در میان پنج نامزد موجود، جایگاهی ویژه محسوب می شود.

آلبوم «متبرک» و گروه کر «سووتو» نيز از بخت بالايی برای تصاحب جايزه گرمی در اين رشته برخوردارند.

XS
SM
MD
LG