لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۳

شمارش آرا در بریتانیا نزدیک به پایان؛ پارلمان همچنان معلق


دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کاران بریتانیا
دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کاران بریتانیا
با نزدیک شدن به پایان شمارش آرا در انتخابات پارلمانی بریتانیا، به نظر می‌رسد حزب محافظه‌کار این کشور با وجود اخذ بیشترین کرسی در مجلس عوام، به دلیل نرسیدن به حد نصاب لازم، قادر به تشکیل دولت مستقل نخواهد بود.

بر اساس قوانین بریتانیا، برای تشکیل دولت مستقل هر حزب باید حداقل ۳۲۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس را از آن خود کند. در غیر این صورت نخست وزیر وقت می‌تواند بر سر قدرت مانده و دولت ائتلافی تشکیل بدهد و این وضعیت تا زمانی که حزب حاکم کرسی خود را در مجلس عوام از دست بدهد ادامه خواهد یافت.

تاکنون و با اعلام ۶۲۴ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام بریتانیا، حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون ۲۹۱، حزب کارگر به رهبری گوردون براون ۲۵۱ و حزب لیبرال دمکرات به رهبری نیک کلگ ۵۲ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

این در حالی است که به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار این کشور، اعلام کرده است که حزب او برنده انتخابات خواهد بود و قدرت را در دست خواهد گرفت.

گوردون براون نیز روز جمعه در بیانیه‌ای به مقامات ارشد اختیار آن را داده است تا اقدامات لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را به انجام برسانند.

وی همچنین افزوده است: «به عنوان نخست وزیر، این وظیفه من است تا تمامی اقدامات لازم را انجام داده و از تشکیل دولتی قدرتمند، پایدار و اصولی در بریتانیا اطمینان حاصل کنم.»

به نوشته سی‌ان‌ان، احتمال آن وجود دارد که حزب لیبرال دمکرات با وجود این ‌که موفقیتی در انتخابات کسب نکرده ‌است بتواند به پارلمان انگلیس راه یابد. نیک کلگ، رهبر این حزب، روز جمعه اعلام کرد که می‌خواهد پیش از تشکیل دولت ائتلافی با حزب محافظه‌کار در این مورد مذاکره کند.

این در حالی است که نیک کلگ کماکان بر برگزاری «اصلاحات انتخاباتی» تأکید دارد، سیاستی که مورد حمایت حزب کارگر نیز هست. وی در این زمینه می‌گوید: «عمل کردن بر مبنای منافع ملی اکنون امری حیاتی است و تمامی احزاب و رهبران سیاسی می‌بایست امتیازات سیاسی حزبی خود را کنار بگذارند.»

در انتخابات پارلمانی بریتانیا، به ندرت اتفاق افتاده است که حزبی موفق به کسب اکثریت لازم کرسی‌های مجلس برای تشکیل دولت مستقل نشود. این وضعیت آخرین بار در سال ۱۹۷۴ رخ داد که در نهایت و پس از چند ماه به برگزاری انتخاباتی دیگر منجر شد.
XS
SM
MD
LG