لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

برنز: پیشنهاد مذاکره آمریکا و ایران بسیار جدی است


نیکلاس برنز، سومین مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا است.
نیکلاس برنز، سومین مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا است.

نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفت که آمريکا در کنار متحدان اروپايی خود، حاضر است «در هر زمان و مکانی» با ايران درباره برنامه هسته ای مذاکره کند و این پشنهاد مذاکره، «بسیار جدی» است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای برنز که يک روز پس از نشستی مشترک با نمايندگان چين، فرانسه، بريتانيا، روسيه و آلمان، سخن می گفت، تاکيد کرد که معتقد است، به رغم آمادگی طرف غربی برای مذاکره، تهران با اين مساله، برخوردی دوگانه داشته است.


نشست کشورهای ۱+۵، روز پنج شنبه در برلين برگزار شد و نمايندگان اين شش کشور، درباره راه های موجود برای متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی ايران، گفت و گو کردند.


به گفته مقام های آلمانی، نشست روز پنج شنبه با هدف کسب آمادگی برای برپايی دور ديگری از مذاکرات خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، رييس تيم مذاکره کننده هسته ای ايران، برگزار شده بود.


آقای برنز، ضمن تاکيد بر اين که پيش از اين کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز ابراز علاقه کرده که در مذاکره احتمالی با تهران حضور داشته باشد، به خبرگزاری آسوشيئتدپرس گفت: «ما خواهان اين هستيم که با آنها (مقام های ايرانی) در هر زمان و مکانی ملاقات کنيم.»



«دولتمردان ايرانی نمی توانند برای برگزاری چنين مذاکراتی پاسخ مثبت بدهند. آنها منتظر و دودل هستند و پاسخ صريح نمی دهند.»
نیکلاس برنز

با اين حال معاون وزير امور خارجه آمريکا گفت که مقام های ايرانی برای تصميم گيری در اين باره با مشکل رو به رو هستند و افزود: «اما دولتمردان ايرانی نمی توانند برای برگزاری چنين مذاکراتی پاسخ مثبت بدهند. آنها منتظر و دودل هستند و پاسخ صريح نمی دهند.»


به رغم اينکه ايران به دليل پافشاری بر روی برنامه غنی سازی اورانيوم خود، با تحريم هايی جهانی رو به رو شده است، اما تهران کماکان به اين برنامه که می تواند هم برای تامين انرژی و هم ساخت تسليحات جنگی به کار رود، ادامه می دهد.


ايران تاکيد دارد که برنامه هسته ای را با مقاصدی صلح آميز پی می گيرد اما آمريکا و متحدان اروپايی اش، از اينکه اين برنامه به ايران توانايی ساخت سلاح هسته ای می بخشد، ابراز نگرانی می کنند.


نيکلاس برنز گفت که در حل مسالمت آميز مناقشه هسته ای ايران، «درجه نااميدی» وجود دارد، ولی با اين حال بار ديگر گفت که پيشنهاد مذاکره به ايران، «پيشنهادی کاملا جدی» است.


وی گفت: «همه ما خواهان مذاکره هستيم ولی ايرانی ها هم بايد دور ميز مذاکره ديده شوند.»


معاون وزير امور خارجه آمريکا با بيان اين که «ايران حمايت بين المللی بسيار اندکی برای برنامه هسته ای خود به دست آورده» افزود: «به همين دليل ايرانی ها نيازدارند که بفهمند، اگر خواهان حمايت از برنامه هسته ای خود هستند، بايد پای ميز مذاکره بنشينند و مذاکره کنند.»


روز پنج شنبه آقای برنز گفته بود، اگر کماکان ايران بر اصرار خود ادامه دهد، موضوع تحريم های سخت گيرانه تر عليه حکومت ايران، در نشست پيش روی هشت کشور صنعتی جهان، جی هشت G8 ، مطرح خواهد شد. نشست آتی جی هشت، در روزهای ششم، هفتم و هشتم ماه ژوئن برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG