لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

احتمال برپایی همایش صلح خاورمیانه با نظارت بوش


.
.

به دنبال سخنان دیروز نخست وزیر اسرائیل ، مبنی بر آمادگی این کشور برای از سرگیری گفت و گوهای صلح با فلسطینی ها و عقب نشینی از بخش های دیگری از سرزمین های فلسطینی، امروز یک دیپلمات ارشد آمریکایی با نخست وزیر اسرائیل دیدار می کند تا سفر پیش روی وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل را تدارک ببیند و احتمال همآیشی با شرکت رهبران اسرائیل ، فلسطین ، اردن و مصر را با نظارت رییس جمهوری آمریکا در اردن بررسی کند.


به گزارش رسانه های اسرائیلی، کوندالیزا رایس ، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که جورج بوش رییس جمهوری این کشور را در سفر روزهای آتی به اردن همراهی می کند ، با توجه به تحولات روزهای اخیر در سرزمین های فلسطینی و پیشرفت در تماسهای آنها با دولت اسرائیل ، سفری نیز به اسرائیل خواهد داشت.


اما این احتمال نیز همچنان مطرح است که آقای بوش میزبانی همآیشی در اردن را با حضور ایهود اولمرت ، محمود عباس و رهبران دو کشور میانه روی عربی مصر و اردن ، که با اسرائیل مناسبات سیاسی در سطح سفیر دارند، برعهده گیرد.


هرچند که برخی دیپلمات های آمریکائی گفته اند، آقای بوش در سفر پیش رو در خاورمیانه، مسائل عراق را در صدر برنامه های سیاسی خود قرار داده است.


دعوت به مذاکره


نخست وزیر اسرائیل دیروز آقای عباس را به دیدار با خود و از سرگیری گفت و گوهای صلح فرا خواند و گفت اسرائیل برپائی کشور فلسطین را در کنار خود پذیرفته و کشورفلسطین از پیوستگی سرزمینی در کرانه باختری برخوردار خواهد بود.


مفهوم این سخنان آقای اولمرت، آمادگی دولت اسرائیل برای برچیدن شهرک ها و آبادی های یهودی نشین متعددی در کرانه باختری است.


آقای اولمرت گفت: « به خاطر صلح، اسرائیل آماده است سرزمین های وسیعی را تخلیه کند و آبادیهائی را برچیند.» وی از فلسطینی ها خواست از « خشونت و کردارهای ستیزه جویانه » دست بردارند و افزود: « اگر دوباره بخواهید ما را در بوته آزمایش بگذارید، خود را در رنج و حرمان تازه ای قرار می دهید. »


همچنین برای نخستین بار ، نخست وزیر اسرائیل از آمادگی دولت خود برای آزاد کردن آن گروه از زندانیان امنیتی فلسطینی سخن گفت که در عملیات مسلحانه و قتل اسرائیلی ها دخیل بوده اند.


شبکه تلویزیونی ملی اسرائیل گزارش داد که اسرائیل قول داده در قبال آزادی سرباز اسرائیلی اسیر در غزه ، گیلعاد شالیت، جمعی از زندانیان فلسطینی از جمله مروان برغوثی ، مشهورترین زندانی فلسطینی ، که به پنج بار حبس ابد محکوم شده را آزاد کند .


استقبال فلسطینی ها


بسیاری از مقامات فلسطینی، به ویژه چند شخصیت وابسته به جنبش فتح از سخنان نخست وزیر اسرائیل استقبال کردند و خواهان اجرای این قولها شدند.


اسماعیل هانیه ، نخست وزیر دولت حماس نیز برای نخستین بار از آمادگی حماس برای موافقت با برپائی کشور فلسطین در سرزمین های قبل از جنگ شش روزه سال 1967 ، سخن گفت . اما رییس فراکسیون حماس در پارلمان فلسطینی، سخنرانی نخست وزیر اسرائیل را « عوام فریبی » توصیف کرد.


تحولات در مناسبات اسرائیل با جنبش فتح ، پس از دستیابی به آتش بسی نانوشته بین اسرائیل و فلسطینی ها آغاز شده است. پس از عقب نشینی سربازان اسرائیل از غزه ، شماری از نیروهای مسلح فلسطینی به دستور آقای عباس در شمال غزه مستقر شده اند تا از حملات راکتی ستیزه جویانبه شهرهای جنوبی اسرائیل جلوگیری کنند ؛ هرچند که این امر، اعتراض « گروههای قدس » را به دنبال آورده است.


برخی از فرماندهان ارتش اسرائیل و مقامات این کشور، به ویژه جناح اپوزیسیون اسرائیل، ابراز نگرانی می کنند که سازمان های ستیزه جوی فلسطینی و در صدر آنها حماس ، ازآتش بس کنونی برای تقویت قوای خود و انبار کردن بیشتر جنگ افزار در کرانه باختری و غزه استفاده کنند.


XS
SM
MD
LG