لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

بوش: کل اقتصاد آمریکا در خطر است


بوش می گوید: «بدون اقدام سریع کنگره، آمریکا می تواند به دام هراسی بزرگ بلغزد.» (عکس: epa
)
بوش می گوید: «بدون اقدام سریع کنگره، آمریکا می تواند به دام هراسی بزرگ بلغزد.» (عکس: epa )

رییس جمهور ایالات متحده در آخرین ساعات روز چهارشنبه پس از اشاره به این که «کل اقتصاد ما در خطر است» از کنگره این کشور خواست طرح ضمانت ۷۰۰ میلیارد دلاری کابینه او را سریعا تصویب کند.


جرج بوش در سخنرانی مهم خود خطاب به ملت آمریکا، گفت: «ما اکنون در میانه یک بحران مالی جدی هستیم که دولت فدرال با اقداماتی ضربتی به آن پاسخ خواهد داد.»


آقای بوش ضمن اشاره به این که تصویب طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری برای احیای اعتماد به نفس بازار لازم است گفت: «من خود از معتقدان به اقتصاد آزاد هستم، بنابراین طبیعتا با مداخله دولت در اقتصاد کشور مخالفم. اما شرایط کنونی عادی نیست، بازار کارکرد درستی ندارد و عده زیادی اعتماد به نفس خود را از دست داده اند. بدون اقدام سریع کنگره، آمریکا می تواند به دام هراسی بزرگ بلغزد.»


رییس جمهور آمریکا در ادامه تلویحا به کنگره هشدار داد که اگر از تصویب این طرح نجات مالی سر باز بزنند کشور احتمالا با «رکودی دردناک و طولانی» رو به رو خواهد شد.


بر اساس طرح «نجات مالی» که به پیشنهاد هنری پاولسون، وزیر خزانه داری آمریکا، مطرح شده، دولت به میزان ۷۰۰ میلیارد دلار املاک و دارایی های شرکت هایی را خریداری خواهد کرد که ارزش اموالشان به دلیل رکود در بازار مسکن شدیدا افت کرده است. هدف از این کار این است که این شرکت ها دوباره به ثبات برسند و به دادن وام به مردم تشویق شوند.


پیشتر تصور بر این بود که ریاست جمهوری او با یازده سپتامبر و حمله به عراق و توفان کاترینا در یادها خواهد ماند، اما اکنون همه بر این باورند که بحران مالی و اقتصادی اخیر نیز به این فهرست افزوده خواهد شد.

جرج بوش در توضیح این نکته گفت: «دولت تنها نهادی است که آن قدر شکیبایی دارد که این اموال را با این قیمت های پایین بخرد و آن قدر نگه دارد که قیمت شان به حد عادی برسد.» در غیر این صورت به گفته او، «بانک های بیشتری ورشکسته می شوند، بازار سهام سقوط می کند و همراه با خود پس انداز بازنشستگان را از بین می برد، و میلیون ها آمریکایی کار خود را از دست می دهند.»


آقای بوش که به گفته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در هیئت یک استاد اقتصاد ظاهر شده بود تا ریشه های این بحران را تا یک دهه قبل دنبال کند و برای مردم توضیح بدهد، به صورت کلی اذعان کرد که تصمیمات اقتصادی پر خطر و غلط در خیلی از سطوح جامعه مسئول این گرفتاری است. اما او از هیچ نهاد خاصی، از جمله دولت خود، به عنوان مسئول نام نبرد.


در همین حال، بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا، روز چهارشنبه هشدار داد که وال استریت از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون با چنین بحرانی رو به رو نشده و از کنگره خواست که به طرح نجات مالی پاسخ مثبت دهد.


کنگره آمریکا اکنون در حال بررسی این نکته است که به پاولسون اجازه استفاده از صندوق فدرال برای خرید اموال در خطر وال استریت را بدهد یا نه، اما اعضای کنگره، از جمله اعضای حزب خود بوش، تاکنون به پاولسون و برنانکی روی خوش نشان نداده اند.


با این حال کاخ سفید که پیشتر در مذاکرات خود با کنگره آمریکا موضعی سرسختانه اتخاذ می کرد این بار چراغ سبز همکاری را نشان می دهد، و این به آن معناست که دولت بوش از وخامت وضع باخبر است و می داند برای خروج از این بحران باید اعضای کنگره را با خود همراه کند.


کارشناسان سیاسی معتقدند که این بحران اقتصادی قطعا بر چهار ماه پایانی ریاست جمهوری بوش سایه خواهد انداخت و می تواند بر میراث او اثری بزرگ داشته باشد.


پیشتر تصور بر این بود که ریاست جمهوری او با یازده سپتامبر و حمله به عراق و توفان کاترینا در یادها خواهد ماند، اما اکنون همه بر این باورند که بحران مالی و اقتصادی اخیر نیز به این فهرست افزوده خواهد شد.


XS
SM
MD
LG