لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

ابراز امیدواری بوش به نتیجه بخش بودن مذاکرات عراق و همسایگانش


جورج بوش برای شرکت در نشست سران ناتو به اروپا سفر کرده است.
جورج بوش برای شرکت در نشست سران ناتو به اروپا سفر کرده است.

جورج بوش رییس جمهوری آمریکا که پیش از شرکت در نشست سران ناتو به استونی سفر کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس جمهوری این کشور، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات عراق با کشورهای همسایه اش به نتیجه برسد.


جلال طالبانی ، رییس جمهوری عراق هم اکنون در ایران به سر می برد و روز دوشنبه با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران نیز دیدار کرد.


آقای بوش در کنفرانس خبری روز سه شنبه ، گفت که عراق کشور مستقلی است که سیاست خارجی اش را خود تعیین می کند.


به گفته جورج بوش اگر ايران می خواهد نقشی در عراق داشته باشد ، اين نقش بايد سازنده و برای ايجاد صلح باشد. وی افزود اين پيغامی است که عراق به ايران داده است.


آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران را به « تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای» متهم کرده و همچنین برخی مقامات این کشور بارها از ایران به دلیل آنچه « دامن زدن به خشونت در عراق » می خوانند ، انتقاد کرده اند.


رییس جمهوری آمریکا در مورد احتمال مذاکره با ایران گفت: « اگر ايران خواهان مذاکره با امريکا در مورد مساله هسته ای است ، بايد غنی سازی را به تعليق در آورد. سپس ما خشنود خواهيم بود تا با آنها گفت و گويی داشته باشيم. »


مذاکره ایران و عراق


رییس جمهوری عراق در دیدار خود از ایران گفت کشورش نیازمند کمک همه جانبه ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت است.


جلال طالبانی رییس جمهوری عراق که روز دوشنبه وارد تهران شد، در کنفرانس خبری مشترکی که پس از پایان مراسم استقبال رسمی از وی برگزار شد، از قصد عراق برای گسترش روابط خود با ایران سخن گفت.


آقای طالبانی گفت در طول سفر خود به ایران، در باره پرونده امنیتی عراق، گفت و گو خواهد کرد، زیرا به گفته وی عراق نیازمند کمک های همه جانبه ایران برای مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات است.


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی نیز در برابر قول همکاری داد و گفت کشورش از هر اقدامی که به برقراری ثبات در عراق کمک کند، دریغ نخواهد کرد.


در نیویورک نیز کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که عراق به جنگ داخلی نزدیک شده است و اگر اقدامی فوری به عمل نیاید، در این کشور جنگ داخلی به راه خواهد افتاد.


انتقاد بریتانیا


در همین حال دز براون Des Browne ، وزیر دفاع بریتانیا ، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که عراق را به ابزاری برای رویارویی گسترده تر با جامعه بین المللی بدل نکند .


وزیر دفاع بریتانیا افزود که شاید ایران پر نفوذ ترین همسایه عراق باشد ، اما رفتار تهران در برابر آن چه در عراق می گذرد مایه نگرانی است و ایران از نفوذی که در عراق دارد به گونه ای مطلوب بهره نمی گیرد. به گفته آقای براون تهران از گروه هایی پشتیبانی می کند که به نیروهای بریتانیایی در عراق حمله می کنند.


تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا به تازگی به ایران و سوریه هشدار داد که در خاورمیانه دو گزینه بیشتر در پیش رو ندارند ؛ یا از تروریسم حمایت کنند یا به همکاری با غرب بپردازند.

وزیر دفاع بریتانیا در سخنرانی روز دوشنبه ، ششم آذر ماه ، یاد آور شد که پیام جهان غرب به سران جمهوری اسلامی ایران این است که « بیایید و شریکی سازنده برای غرب باشید. به خودتان و نیز به منطقه تان در حد گسترده تر یاری رسانید ، یا با خطر انزوای روز افزون روبه رو شوید. »


ایران همواره اتهام « دامن زدن به خشونت » در عراق را تکذیب کرده است و مقام های ایرانی می گویند که با دعوت از رییس جمهوری عراق ، در تلاشند تا نقشی مثبت برای فرونشاندن خشونت های عراق ایفا کنند.






XS
SM
MD
LG