لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

جشنواره کن ۲۰۱۰ با حضور عباس کیارستمی و غیبت جعفر پناهی


پوستر رسمی جشنواره کن ۲۰۱۰ با تصویری از ژولیت بینوش، هنرپیشه فرانسوی
پوستر رسمی جشنواره کن ۲۰۱۰ با تصویری از ژولیت بینوش، هنرپیشه فرانسوی
شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در تاریخ دوازدهم ماه مه، برابر با بیست و دوم اردیبهشت‌ماه، و با اکران فیلم «رابین هود» ساخته ریدلی اسکات از بخش خارج مسابقه آغاز به کار خواهد کرد.

در بخش رقابتی جشنواره امسال شانزده فیلم، از جمله فیلم‌های «تور» و «آدمیان و خدایان» از فرانسه، «شعر» و «خدمتگزار» از کره جنوبی و «بازی منصفانه» و «زیبا» از ایالات متحده آمریکا با یکدیگر به رقابت خواهند نشست.

فیلم‌های «سالی دیگر» از بریتانیا، «خشونت» از ژاپن، «مردی که فریاد می‌کشد» از چاد، «تو، مایه شادی من» از اوکراین نیز دیگر فیلم‌های این بخش از جشنواره هستند.

همچنین فیلم‌های «قانون‌شکن»، «آفتاب‌سوخته ۲»، «‌شاهزاده مونپانسیه»، «زندگی ما»،‌ و «عمو بونمی که گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» نیز در بخش رقابتی جشنواره حضور خواهند داشت.

فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی و محصول مشترک سه کشور فرانسه،‌ ایتالیا و ایران تنها فیلم ایرانی بخش رقابتی و جشنواره کن امسال است.

سال گذشته، فیلم اتریشی روبان سفید به کارگردانی میشائیل هانکه نخل طلایی جشنواره را از آن خود کرد.

تیم برتون، کارگردان آمریکایی و رئیس هیئت داوران جشنواره به همراه کیت بکینسِیل، هنرپیشه بریتانیایی، جیووانا متزوجورنو، هنرپیشه ایتالیایی، آلبرتو باربِرا، مدیر موزه ملی سینما از ایتالیا، امانوئل کارِره، کارگردان فرانسوی، بنیتسیو دِل تورو؛ هنرپیشه پورتوریکویی، ویکتور اریکه، کارگردان اسپانیایی، و شکار کاپور، کارگردان و هنرپیشه هندی‌الاصل، داوری بخش مسابقه امسال را برعهده خواهند داشت.

در جریان کنفرانس خبری امسال جشنواره، نام جعفر پناهی نیز در کنار نام دیگر اعضای هیئت داوران اعلام شد.

قرار بر این بود که جعفر پناهی، کارگردان دربند ایرانی و برنده دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن در سال ۱۹۹۵، نیز به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه در این جشنواره حضور داشته باشد.

ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره کن، هنگام معرفی فهرست هیئت داوران اعلام کرد که از جعفر پناهی برای شرکت در هیئت داوران جشنواره دعوت به عمل آمده و وی نیز دعوت جشنواره را پذیرفته بوده است.

جشنواره بین‌المللی کن در تاریخ بیست و سوم ماه مه برابر با دوم خردادماه و با نمایش فیلم «وال استریت: پول خواب ندارد» ساخته الیور استون، کارگردان امریکایی، از بخش خارج مسابقه به کار خود پایان خواهد بخشید.
XS
SM
MD
LG