لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

حمله دوباره دیک چینی به طرح تحقیق از سازمان سیا


دیک چینی، معاون جرج بوش، در دولت پیشین آمریکا
دیک چینی، معاون جرج بوش، در دولت پیشین آمریکا
دیک چینی، معاون پرزیدنت جرج بوش، روز جمعه در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز طرح وزارت دادگستری ایالات متحده برای تحقیق درباره شیوه‌های بازجویی در سازمان سیا را بار دیگر به باد انتقاد گرفت.

آقای چینی که از زمان ترک کردن کاخ سفید هیچ فرصتی را برای دفاع از سیاست‌های دولت بوش و انتقاد از باراک اوباما از دست نداده است، پیشتر نیز تأکید کرده بود که شیوه‌های خشن سازمان سیا (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) برای بازجویی در چندین مورد باعث نجات جان شهروندان آمریکا بوده است.

چندین ماه است که بحث و مناقشه بر سر شیوه‌های بازجویی در زمان دولت جرج بوش به تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها دامن زده است. از یک سو لیبرال‌ها به باراک اوباما اصرار می‌کنند که مقامات دولت بوش را تحت تعقیب قضایی قرار دهد و از سوی دیگر جمهوری‌خواه‌ها می‌گویند که شیوه‌های خشنی چون غرق مصنوعی اطلاعاتی به آنها داده است که خطر حملاتی چون حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را از بین برده است.

در همین زمینه اریک هولدر،‌ دادستان کل ایالات متحده، روز دوشنبه یک دستیار دادستان را به بررسی شیوه‌های سازمان سی‌.آی.ای. برای بازجویی از زندانی‌های مظنون به تروریسم در زندان‌های مخفی خارج از آمریکا گمارد تا مشخص شود که آیا قوانین حقوق زندانیان زیر پا گذاشته شده است یا خیر.

دیک چینی در واکنش به این خبر، ضمن آن که در مورد توانایی باراک اوباما برای تأمین امنیت ملی کشور ابراز شک و تردید کرد، در مصاحبه خود با برنامه تلویزیونی «فاکس نیوز سان‌دی» چنین اظهار نظر می‌کند که این تحقیق در درازمدت به توانایی کشور آمریکا برای محافظت از خود لطمه خواهد زد.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه جزئیاتی از گزارش یک بازرس کل سازمان سی.آی.ای. را افشا کرد که نشان می‌داد بازجویان این سازمان هنگام بازجویی از خالد شیخ محمد، معروف به مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر، تهدید کرده‌اند که فرزندان او را خواهند کشت.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که زندانی‌های دیگر تهدید شده‌اند که خانواده‌شان مورد تجاوز و شکنجه قرار خواهند گرفت.

سی.آی.ای. نیز روز دوشنبه در مقابل مدارکی محرمانه متعلق به سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ را منتشر کرد که بر اساس آنها بازجویان این سازمان اطلاعاتی ذی‌قیمت از جمله در مورد ردگیری یک شبکه تروریستی به دست آورده‌اند.

دستیار دادستان به دستور اریک هولدر موظف است بررسی کند که آیا شواهد و مدارک کافی برای متهم کردن مأموران سازمان سیا به نقض اصول و قوانین بازجویی وجود دارد یا خیر.

این در حالی است که باراک اوباما پیشتر وعده است که بازجویان سیا که بر اساس اصول و مقررات حقوقی دولت جرج بوش عمل کرده‌اند به هیچ وجه محاکمه نخواهند شد.

در عین حال رئیس جمهور آمریکا در یکی از اولین اقدامات خود پس از ورود به کاخ سفید استفاده از شیوه‌های خشن بازجویی را که بسیاری از سازمان‌‌های مدافع حقوق بشر به آنها اعتراض کرده‌اند ممنوع کرد.

دیک چینی، معاون جرج بوش و از منتقدان سرسخت آقای اوباما، چند ماه پیش نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. صراحتاً چنین اظهار نظر کرد که سیاست‌های اوباما از جمله ممنوعیت این نوع بازجویی‌ها از میزان امنیت در آمریکا کاسته است.
XS
SM
MD
LG