لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

«وضعیت آمریکا در عراق، به نفع چین است»


عکسی از آغاز مانور نظامی مشترک پاکستان و چین.
عکسی از آغاز مانور نظامی مشترک پاکستان و چین.

سفير تايوان در ايالات متحده گفت که وضعيت آمريکا در بحران عراق، کره شمالی و ايران به گونه ای است که ميدان را تا حد زيادی برای رشد سريع نظامی چين خالی کرده است.


جوزف وو، سفير تايوان در ايالات متحده آمريکا که ماه گذشته به اين سمت منسوب شد در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت دولت آمريکا آنقدر در امور مربوط به عراق، کره شمالی و ايران سرگرم شده است که توجهی به رشد سريع نظامی چين در منطقه ندارد.


وی گفت: «اگر آمريکا مجبور نبود در جنگ عراق شرکت کند، دولت آن کشور به طور يقين به مسايلی که در شرق آسيا جريان دارد توجه بيشتری می کرد.»


آقای وو اضافه کرد: «آنچه در شرق آسيا در حال شکل گرفتن است، ابر قدرت جديدی است که در برابر ايالات متحده قد علم خواهد کرد.»


روابط پکن و تايپه از سال ۲۰۰۰ ميلادی که چن شو يه بی ين، رييس جمهور استقلال طلب تايوان قدرت را در دست گرفت به پايين ترين سطح خود طی چند دهه گذشته رسيده است.


سفير تايوان در آمريکا در جريان اين مصاحبه از افزايش بيش از حد بودجه نظامی چين خبر داد و گفت پکن در تلاش است آسيای جنوب شرقی، مناطق جنوبی اقيانوس آرام و قاره آفريقا را تحت نفوذ خود در آورد.


در چارچوب سياست «چين واحد»، دولت آمريکا تايوان را به عنوان کشور مستقل به رسميت نمی شناسد و پکن را نماينده سرزمين چين می داند.


اما روابط تجاری نزديک تايپه و واشينگتن که آمريکا را به بزرگترين صادر کننده تسليحات نظامی تايوان تبديل کرده، دولت آمريکا را بر اساس قانون آن کشور ملزم می کند که از تايوان در برابر حملات احتمالی حمايت کند؛ قانونی که بارها اعتراض پکن را در پی داشته است.


XS
SM
MD
LG