لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

دعوت کاربران چینی اینترنت به تحقیق در پرونده مرگ


چین بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت را دارد.
چین بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت را دارد.
دولت چین کاربران اینترنت در این کشور را دعوت کرده است در تحقیقات درباره مرگ مردی زندانی به پلیس این کشور کمک کنند.

پلیس می‌گوید این زندانی هنگام بازی قایم باشک در حالی که با چشم بسته می‌دویده است در اثر برخورد با دیوار دچار ضربه مغزی شده است.

اما کاربران چینی در مورد دلیلی که پلیس برای مرگ این مرد ارائه کرده ابراز شک کرده و شدیدا آن را زیر سوال برده‌اند.

خشونت پلیس چین با زندانیان برای گرفتن اعتراف از آنها یکی از موضوعات معمول در رسانه‌های چینی است.

لی کیائومینگ، ‌۲۴ ساله، که به جرم قطع غیرقانونی درختان به زندان افتاده بود چهار روز پس از این که از زندانی در استان جنوب غربی یون‌آن به بیمارستان فرستاده شد در اثر ضربه مغزی شدید جان سپرد.

رسانه‌های چین از قول گونگ فئی، مدیر تبلیغات استان یون‌آن، نوشته‌اند: «ما کاربران اینترنت را دعوت کردیم که در خود زندان در مورد این پرونده تحقیق کنند و خودشان قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است.»
طبق آمارهای موجود،‌ تا آخر سال ۲۰۰۸ تعداد کاربران اینترنت در چین ۲۹۸ میلیون نفر بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آقای گونگ در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی چین،‌ شین‌هوآ، اشاره کرده است که این «اولین بار در استان یون‌آن و حتی چین است» که از کاربران اینترنت خواسته شده در تحقیقات در مورد یک پرونده مشارکت کنند.

چین،‌ پرجمعیت‌ترین کشور جهان،‌ بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت در جهان را نیز داراست. طبق آمارهای موجود،‌ تا آخر سال ۲۰۰۸ تعداد کاربران اینترنت در چین ۲۹۸ میلیون نفر بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دولت چین اینترنت را شدیدا زیر نظر دارد و مرتبا برای کنترل مطالبی که «مبتذل» می‌خواند دست به فیلترینگ و سانسور سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌زند. این مطالب «مبتذل» از پورنوگرافی تا خطوط قرمز سیاسی را شامل می‌شود.

چين با بهره‌گيری از فيلترهای پيشرفته و استخدام ده‌ها هزار پليس اينترنتی يکی از پيشرفته‌ترين کشورهای جهان در سانسور اينترنت به شمار می‌رود.

دولت این کشور در سال ۲۰۰۷ ميلادی ۴۴۰ هزار مطلب منتشر شده روی اينترنت را حذف کرد و بيش از ۱۹۱۱ نفر را نیز به جرم انتشار اين مطالب به دادگاه کشاند.

شنبه گذشته نیز یکی از وبلاگ‌نویس‌های چینی که به دلیل مطالب طنز سیاسی و انتقادی‌اش بسیار معروف شده و بارها به فساد در دولت چین پرداخته با چاقو مورد حمله دو نفر که از صحنه جنایت گریختند قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.
XS
SM
MD
LG