لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

موضع چین: مذاکره هسته ای، همزمان با تحریم تهران


وانگ گويانگيا، روز پنج شنبه تاکيد کرد که چين کماکان با تحريم های سخت گيرانه عليه ايران مخالف است و اين کشور در تعريف «افزايش فشارهای تنبيهی بر تهران»، با برخی اعضای دايمی شورای امنيت، اختلاف نظر دارد.
وانگ گويانگيا، روز پنج شنبه تاکيد کرد که چين کماکان با تحريم های سخت گيرانه عليه ايران مخالف است و اين کشور در تعريف «افزايش فشارهای تنبيهی بر تهران»، با برخی اعضای دايمی شورای امنيت، اختلاف نظر دارد.

سفير چين در سازمان ملل اعلام کرد که اين کشور خواهان از سرگيری مذاکرات هسته ای با تهران همزمان با صدور سومين قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وانگ گويانگيا، روز پنج شنبه تاکيد کرد که چين کماکان با تحريم های سخت گيرانه عليه ايران مخالف است و اين کشور در تعريف «افزايش فشارهای تنبيهی بر تهران»، با برخی اعضای دايمی شورای امنيت، اختلاف نظر دارد.


وی بار ديگر گفت که انتظار ندارد، سومين قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران تا پايان سال جاری ميلادی در شورای امنيت سازمان ملل تصويب شود.



مقام های آمريکايی روز دوشنبه گفته بودند که در پيش نويسی که فرانسه تهيه کرده، نام «نيروی قدس – وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – و بانک ملی ايران» به عنوان اهداف تحريم قرار دارند.

آمريکا و متحدانش در اروپا می گويند که ايران تاکنون از اجرای خواسته های دو قطعنامه شورای امنيت شانه خالی کرده و به همين دليل، اين شورا بايد با صدور قطعنامه ای تازه و تعيين اقدامات تنبيهی سخت گيرانه، ايران را وادار کند که به خواست شورای امنيت گردن نهد.


شورای امنيت با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، چرا که غنی سازی اورانيوم می تواند در توليد سلاح هسته ای به کار رود، اما ايران می گويد که با هدف تامين سوخت نيروگاه بوشهر غنی سازی اورانيوم را توسعه می دهد.


چين و روسيه که هر دو از شرکای عمده اقتصادی ايران محسوب می شوند، با تحريم گسترده ايران مخالف هستند.


آقای وانگ، با صراحت گفت که گزارش تازه سازمان های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر اينکه ايران «برنامه توليد سلاح هسته ای» خود را چهار سال پيش متوقف کرده، نظر پکن را نسبت به قطعنامه تازه تغيير داده است.


وی همچنين به آخرين دور مذاکرات ديپلمات های گروه ۱+۵ اشاره کرد و اين مذاکرات را «مطلوب» توصيف کرد، اما در عين حال افزود که بر سر «عناصر اصلی پيش نويس قطعنامه سوم عليه تهران» اختلاف نظرهايی ميان مواضع اين شش کشور وجود دارد.


مديران کل امور سياسی از وزارتخانه های امور خارجه کشورهای ۱+۵، در يک کنفرانس تلفنی ۹۰ دقيقه ای، پيش نويس قطعنامه تازه را که از سوی فرانسه تهيه شده، به بحث گذاشته اند. اين مذاکرات به گفته وزارت امور خارجه آمريکا، موفقيت آميز نبود.



سفير چين در سازمان ملل درباره اين مذاکرات گفت: «با توجه به موقيعت تازه ای که ايجاد شده [به دليل انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا] برخی از اين شش کشور، پيشنهاد داده اند که بايد دو مسير همزمان پيموده شود: قطعنامه ای در شورای امنيت تصويب شود و همچنين شش کشور بايد به طرحی استراتژيک بيانديشند که قدم ديپلماتيک بعدی بايد چه باشد.»


زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل پيش از اين گفته بود که به رغم «توقف برنامه توليد سلاح هسته ای در ايران»، آمريکا کماکان برنامه هسته ای ايران را «خطرناک» می داند، چرا که تهران از پذيرش خواست شورای امنيت، سر باز زده است.


يک ديپلمات بلندپايه سازمان ملل که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که چين با هرگونه تحريمی که بر تجارت با ايران اثر بگذارد، مخالف است و روسيه هم می گويد که هيچ يک از بانک های ايرانی نبايد با تحريم رو به رو شوند.

سفير بريتانيا در سازمان ملل روز چهارشنبه گفته بود که احتمال به نتيجه رسيدن مذاکرات برای صدور قطعنامه تازه تا پايان سال جاری بسيار ضعيف است. وانگ گويانگيا، سفير چين در اين سازمان نيز گفت که در آخرين دور مذاکرات ۱+۵، توافق شده است که گفت و گوها بعد از آغاز سال نوی ميلادی پی گرفته شود.


آقای وانگ گفت: «شش کشور به دنبال قطعنامه ای تازه هستند، اما قطعا بايد قبل از آن ببينيم که افزايش فشار بر ايران چه معنايی دارد.»


وی تاکيد کرد که بايد «چيزهايی بيش از دو قطعنامه قبلی به قطعنامه سوم اضافه شوند، اما مذاکرات درباره اين است که چه چيزهايی بايد افزوده شوند و با توجه به وضعيت، چگونه آنها می توانند مذاکرات را از سربگيرند.»


مقام های آمريکايی روز دوشنبه گفته بودند که در پيش نويسی که فرانسه تهيه کرده، نام «نيروی قدس – وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – و بانک ملی ايران» به عنوان اهداف تحريم قرار دارند.


اما يک ديپلمات بلندپايه سازمان ملل که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که چين با هرگونه تحريمی که بر تجارت با ايران اثر بگذارد، مخالف است و روسيه هم می گويد که هيچ يک از بانک های ايرانی نبايد با تحريم رو به رو شوند.


XS
SM
MD
LG