لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

«ایران، سریعا ابهامات پرونده هسته ای را رفع کند»


يانگ جيه چی، وزير امور خارجه چين، در دیدار با مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور اظهارات تازه را مطرح کرده است.
يانگ جيه چی، وزير امور خارجه چين، در دیدار با مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور اظهارات تازه را مطرح کرده است.

چين روز جمعه خواهان «همکاری کامل ايران با آژانس بين المللی انرژی هسته ای» شد و از تهران خواست که هر چه سريعتر، ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.


خبرگزاری دولتی چين – شين هوا – به نقل از يانگ جيه چی، وزير امور خارجه چين، نوشته است: «(چين) اميدوار است که طرف ايرانی، همکاری کامل و جامعی را با آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پيش بگيرد و به سرعت، روند مثبتی را ايجاد کند.»


وزير امور خارجه چين افزوده است: «طرف چينی، خواهان ادامه تلاش ها برای پيشبرد يک راه حل مسالمت آميز در مساله هسته ای ايرانی ها است.»


اظهارنظر تازه وزير امور خارجه چين، ساعتی پس از ديدار وی با مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران که اکنون در پکن به سر می برد، منتشر شد.


بنا به اين گزارش، وزير امورخارجه چين در ديدار با آقای پورمحمدی، بر حمايت چين از پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای – NPT – تاکيد کرده است و اعلام کرده که موضع دولت چين، «مخالفت با افزايش سلاح هسته ای» در جهان است.


  • «(چين) اميدوار است که طرف ايرانی، همکاری کامل و جامعی را با آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پيش بگيرد و به سرعت، روند مثبتی را ايجاد کند.»
وزیر امور خارجه چین

شين هوا گزارش داده است که مصطفی پورمحمدی، در اين ديدار از دولت چين، به دليل «کمک به حل مسالمت آميز مشکل ايران» تشکر کرده و تضمين داده است که دولت ايران، راه همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای را در پيش بگيرد.


وزير کشور ايرانی يک روز پس از آن که آمريکا اعلام کرد به زودی کشورهای گروه ۱+۵ برای بررسی افزايش تحريم های ايران، نشستی برگزار خواهند کرد، به کشور چين سفر کرد.


چين يکی از پنج عضو دايمی شورای امنيت است که در اين شورا از حق وتوو برخوردار است و همزمان، رابطه اقتصادی بسيار نزديکی با ايران دارد.


خبرگزاری ها، آقای پورمحمدی را «فرستاده ويژه محمود احمدی نژاد» توصيف کردند که تنها برای مذاکره درباره پرونده هسته ای ايران به چين سفر کرده است.


وزير کشور ايران، يک روز پيش از اظهارات تازه وزير امور خارجه چين، گفته بود که اين کشور، در اعمال تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پورمحمدی با اشاره به اينکه «تحريم ايران به نفع چين نيست»، گفته بود: «(پکن) در وضع تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.»

اين در حالی است که سخنگوی وزرات خارجه چين از پاسخ دادن به اين پرسش که آيا چين از قطعنامه جديدی برای تحريم و مجازات بيشتر جمهوری اسلامی در شورای امنيت سازمان ملل پشتيبانی می کند يا نه، خودداری کرد.


XS
SM
MD
LG