لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

کریسمسی دیگر در بیت‌اللحم


تزیین درخت کریسمس در میدانی در شهر بیت‌اللحم
تزیین درخت کریسمس در میدانی در شهر بیت‌اللحم
روز پنج‌شنبه ده‌ها هزار نفر از مسیحیان فلسطینی، مسیحیان اسرائیل و سراسر جهان کوی و برزن‌های باستانی شهر بیت‌اللحم، زادگاه حضرت عیسی مسیح، را قرق کرده‌اند و در انتظار آغاز آئین‌های کریسمس هستند.

خیابان‌ها و کوچه‌های باستانی بیت‌اللحم به شکل دلپذیری آذین‌بندی شده و همه محل‌های کسب و کار، به‌ویژه آنها که اشیای یادگاری از سرزمین مقدس را می‌فروشند، امیدوارند که امسال درآمد خوبی داشته باشند. همه هتل‌ها و متل‌های بیت‌اللحم نیز مملو از زائر است.

رستوران‌ها و کاباره‌های بسیاری خوانندگان مشهور جهان عرب را به اجرای برنامه در ایام کریسمس دعوت کرده‌اند، و در حالی که کمترین قیمت بلیط ورودی به این مراسم سیصد «شکل»، معادل هشتاد دلار آمریکا، است، همه بلیط‌ها پیش‌فروش شده است.

گروه‌های چشمگیری از زائران از سراسر جهان، به‌ویژه از آسیای دور و آمریکای لاتین، از روزها قبل در بیت‌اللحم به سر می‌برند. زائران از اروپا، آمریکا و جمهوری‌های آسیای مرکزی نیز بخش بزرگی از زائران امسال را تشکیل می‌دهند. لغو روادید میان اسرائیل و روسیه به آمدن زائران بیشتری از روسیه کمک کرده است.

وزارت جهانگردی اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ هزار زائر مسیحی دیگر تا شروع آئین‌های کریسمس از اسرائیل وارد بیت‌اللحم می‌شوند.

مسیحیان زیادی از شمال اسرائیل همراه با مسیحیان سایر نقاط کرانه باختری خانوادگی به بیت‌اللحم رفته و ایام کریسمس را در این شهر باستانی که قدمتی چند هزار ساله دارد سپری می‌کنند.

امسال دولت اسرائیل اعلام کرده است که نظر به آرامش کم‌سابقه در کرانه باختری، تسهیلات بیشتری برای تردد اعراب مسیحی از کرانه باختری و اسرائیل برای ورود به بیت‌اللحم در نظرگرفته است.

سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، اوایل این هفته خود در بیت‌اللحم حضور یافت تا بر آئین‌های کریسمس نظارت کند و مشکلات احتمالی را برطرف کند.

بیت‌اللحم در سال‌های دو انتفاضه خونین کریسمس‌های غمباری را پشت سر گذاشت، اما در چند سال اخیر آرامش کم‌سابقه در کرانه باختری و بهبود وضعیت اقتصادی در این نقطه شرایط زندگی و تلاش معاش در بیت‌اللحم را بهتر کرده است.

شماری از هتل‌های مهم بیت‌اللحم بازسازی شده و این امر شهر را برای تشکیل نشست‌های بین‌المللی به مکان مناسبی تبدیل کرده است. از همین رو بود که یک نشست عظیم اقتصادی مشترک اتحادیه اروپا واتحادیه عرب امسال در بیت اللحم برگزار شد.

برگزاری کنفرانس ششم جنبش فتح در تابستان در بیت‌اللحم نیز که در آن دو هزار عضو و میهمان و ناظران و خبرنگاران شرکت داشتند به رونق معیشت کاسبان بیت‌اللحم کمک کرد.

با وجود این بیت‌اللحم که روزگاری شهری عمدتا مسیحی‌نشین بود، از زمان انتفاضه مسلحانه اکثریت مسیحی خود را کاملا از دست داد و مسیحیان آن اکنون تنها اقلیتی کم‌شمار را تشکیل می‌دهند. این اقلیت نیز اکثرا میان‌سال و سالمند هستند و جوانان آنها راهی اروپا و آمریکا و دیگر نقاط جهان شده‌اند.

در سال‌های اخیر جمعیت مسیحیان غزه به‌شدت کم شده و تنها تعدادی خانواده مسیحی در غزه باقی مانده‌اند. نیروهای حماس سه سال پیش در اوج نبردهای مسلحانه خود علیه جنبش فتح، کلیساهای باقی‌مانده در غزه را به آتش کشیدند، اقدامی که اشک محمود عباس را در برابر دوربین‌ها سرازیر کرد.

در زمان حیات یاسر عرفات که همسرش سوها الطویل مسیحی‌الاصل بود و پس از ازدواج با عرفات مسلمان شده بود، یاسر و سوها عرفات همواره در آئین‌های کریسمس شرکت می‌کردند، سنتی که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، و شمار زیادی از مقامات دولت رسمی فلسطینی نیز آن را ادامه می‌دهند و هر چند خود مسلمان هستند، اما برای شادباش‌گویی در آئین‌های روحانی کلیسای میلاد شرکت می‌کنند.

مراسم روحانی کلیسای میلاد از بیت‌اللحم در شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل و بسیاری از کشورهای جهان مستقیما پخش می‌شود.

بر اساس «عهد جدید»، عیسی مسیح از مریم باکره در آخوری در بیت‌اللحم به دنیا آمد. بر این مکان، کلیسای «میلاد» یا «مهد» بنا نهاده شده است. مسیح مقدس کودکی خود را در بیت‌اللحم سپری کرد، در شهر ناصره نوجوانی خود را از جمله به کار نجاری گذراند و پیکر مصلوبش در اورشلیم قرار گرفت، جایی که «کلیسای قبر» نام دارد و آخرین مرحله از ده گذرگاه پررنجی است که مسیح و حواریون طی کردند.

در «کلیسای بشاره» در شهر ناصره، جایی که مریم باکره بشارت آبستن بودن به مسیح را گرفت، آئین‌های کریسمس همزمان با کلیسای میلاد در جریان است.

مسیحیان کاتولیک، پروتستان، پیروان کلیسای ارتدوکس یونانی و کلیسای قبطی‌ها بیست و پنجم دسامبر را زادروز حضرت عیسای مسیح می‌دانند، بنابراین بیست و چهارم دسامبر «شب کریسمس» نامیده می‌شود. اما ارامنه سرزمین‌های مقدس و ایران و جهان ششم ژانویه را به عنوان کریسمس جشن می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG