لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

نماینده موزه بریتانیا برای مذاکره درباره کتیبه کوروش به تهران می‌رود


کتیبه کوروش در موزه بریتانیا
کتیبه کوروش در موزه بریتانیا
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که موزه بریتانیای لندن قرار است نماینده‌ای را برای گفت‌وگو درباره کتیبه کوروش و نمایش آن در ایران به تهران اعزام کند.

کتیبه کوروش که از آن به عنوان اولین منشور حقوق بشر دنیا یاد می‌شود قرار بود اوایل خردادماه و سپس اوایل شهریورماه سال جاری به ایران قرض داده شود، اما موزه بریتانیا با اشاره به وضعیت سیاسی ایران و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر از عمل به وعده خود سر باز زد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این تصمیم موزه بریتانیا هشدار داد که اگر این موزه به وعده خود یعنی به نمایش گذاشتن کتیبه کوروش در تهران عمل نکند، همکاری‌های باستان‌شناسی دو کشور ایران و بریتانیا به مخاطره خواهد افتاد.

به گزارش واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، روز پنج‌شنبه با اشاره به نامه مدیر موزه بریتانیا خطاب به خود اعلام کرد که هیات امنای این موزه ارسال کتیبه کوروش به ایران را تصویب کرده است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، «نماینده بخش ایران در موزه بریتانیا» قرار است با سفر به ایران «درباره نحوه نمایش [منشور کوروش] و تاریخ آن» با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

آقای بقایی همچنین در این گزارش می‌گوید که نیل مک‌گرگور، مدیر موزه بریتانیا، در نامه خود به خاطر تاخیر در ارسال این اثر باستانی به ایران «تلویحا عذرخواهی» کرده است.

این در حالی است که هانا بولتون، مدیر مطبوعاتی این موزه، می‌گوید نامه آقای مک‌گرگور به هیچ وجه حاکی از عذرخواهی نبوده و فقط به قصد این موزه برای بحث درباره شرایط قرض دادن کتیبه کوروش و «جزییات و نکات عملی و فنی» با مقامات ایرانی اشاره داشته است.

به گفته خانم بولتون، هیات امنای موزه بریتانیا در جلسه‌ای مورخ ۲۶ سپتامبر تصمیم «به اعزام نماینده‌ای به تهران برای بحث درباره این موضوع» گرفته است.

او با این حال به «تصویب ارسال کتیبه کورش به ایران» در هیات امنای موزه بریتانیا هیچ اشاره‌ای نکرد.

حمید بقایی می‌گوید سازمان زیر نظر او در تاریخ ۲۵ مهرماه در نامه‌ای برای موزه بریتانیا «ضرب‌الاجلی دوماهه» تعیین کرده و هشدار داده است که در صورت عمل نکردن این موزه به وعده خود «تمام ارتباطات را قطع می‌کنیم».

دوشنبه هفته گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اختلاف نظر سازمان میراث فرهنگی ایران با موزه بریتانیا «این حرکت لندن را امری غیرحقوقی، غیرعقلانی و سیاسی» خواند.

به گفته هانا بولتون، موزه بریتانیا از ابتدا قید کرده است که کتیبه کوروش را پس از اتمام نمایشگاه «بابل: اسطوره و واقعیت» در تاریخ ۱۵ مارس، اواخر اسفندماه، و سپس نمایش موقتی این اثر در گالری جدید ایران موزه به ایران ارسال خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG