لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

متوسط روزانه تعداد حملات در عراق به بالاترین حد رسید


در ماه ژوئن، به طور متوسط روزانه نزديک به ۱۷۸ حمله در عراق رخ داده است.
در ماه ژوئن، به طور متوسط روزانه نزديک به ۱۷۸ حمله در عراق رخ داده است.

آمار تازه پنتاگون – وزارت دفاع آمريکا – نشان می دهد که متوسط تعداد حملات روزانه شورشيان در عراق، در ماه گذشته ميلادی، به بالاترين حد خود از ماه می سال ۲۰۰۳ تاکنون رسيده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اين آمار نشان می دهند از چهار ماه پيش که عمليات مشترک ارتش آمريکا و نيروهای عراقی عليه گروههای تروريستی و شورشيان در عراق آغاز شده است، تعداد حملات، روز به روز افزايش يافته است.


اين آمار تازه نشان می دهند که در ماه ژوئن – از ۱۱ خرداد ماه تا ۱۰ تير ماه – پنج هزار و ۳۳۵ حمله به نيروهای خارجی، نيروهای عراقی و شهروندان عادی رخ داده است.


تعداد کل حملات اين ماه از ماه اکتير سال ۲۰۰۶، دو و نيم درصد کمتر است. تعداد اين حملات در ماه می نيز به پنج هزار و ۳۶۵ حمله رسيده بود، اما از آنجا که ماه ژوئن ۳۰ روزه است، متوسط تعداد حملات در يک روز از تمامی اين ماهها که ۳۱ روزه هستند، بيشتر است.


در ماه ژوئن، به طور متوسط روزانه نزديک به ۱۷۸ حمله در عراق رخ داده است، در حالی که اين رقم در اکتبر گذشته ۱۷۶ حمله و در ماه می ۱۷۳ حمله در روز بوده است.


حملات تروريستی در عراق در حالی افزايش يافته است که دولت بوش، با استراتژی افزايش نيروهای نظامی آمريکايی در عراق پيش از اين اعلام کرده بود که به تلاش هايش برای تثبيت وضعيت عراق شدت می بخشد.


پيش از اين جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و برخی از مقام های ارشد آمريکايی پيش بينی کرده بودند که در فصل تابستان، عراق با آنچه «موجی از خشونت» توصيف شده بود، رو به رو شود.



پيش از اين جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و برخی از مقام های ارشد آمريکايی پيش بينی کرده بودند که در فصل تابستان، عراق با آنچه «موجی از خشونت» توصيف شده بود، رو به رو شود.

همچنين پيش از اين سوی مقام های نظامی در عراق اين اظهار نظر منتشر شده بود که بعد از عمليات گسترده پاکسازی بغداد، شورشيان القاعده به شهرهای کوچکتر فرار خواهند کرد و نظاميان آمريکايی و عراقی بايد در ادامه برخورد با شورشيان، عمليات را در خارج از بغداد نيز ادامه دهند.


در ماه سپتامبر، رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد و ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در گزارشی، استراتژی دولت بوش در عراق را بررسی خواهند کرد.


به نوشته خبرگزاری رويترز، اگر در اين گزارش، اين دو مقام ارشد آمريکايی در عراق اعلام کنند که استراتژی آمريکا با شکست رو به رو شده است، می توانند مقدمات تغيير کلی اين استراتژی را فراهم سازند.


بخش مهمی از جزئيات اين استراتژی، همزمان با افزايش ۲۸ هزار نفری نيروهای آمريکايی در عراق، عمليات گسترده برای تار و مار کردن شورشيان بود.


آرام ترين ماه در سال ۲۰۰۷ ميلادی برای مردم و نظاميان عراقی و آمريکايی، ماه مارس بود که در آن روزانه به طور متوسط ۱۵۷ حمله رخ داد.


مقايسه آمار حملات شورشيان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ با زمان مشابه در سال ۲۰۰۶ نشان می دهد که حملات در سال جاری ۴۶ درصد افزايش يافته است. تعداد کل حملات در ژوئن سال ۲۰۰۶، سه هزار و ۶۴۲ حمله و متوسط حملات نيز در حدود ۱۲۱ حمله در روز بود.


اما در عين حال بنا به آمار اخير، با آغاز عمليات مشترک برای سرکوب شورشيان، تعداد حملات به شهروندان عادی، به شکلی معنادار کاهش يافته است و از ۹۳۲ حمله در ماه می به ۷۶۳ حمله در ماه ژوئن رسيده است.


حمله به نيروهای نظامی و امنيتی عراقی نيز از ۸۸۹ حمله در ماه می به ۹۸۷ حمله در ماه ژوئن کاهش يافته است و در مقابل حمله به نيروهای بين المللی، به ويژه نيروهای آمريکايی، افزايش پيدا کرده است.


«برقراری امنیت شاید سال ها طول بکشد»


برهام صالح، معاون نخست وزیر عراق از تلاش های دولت این کشور برای برقراری امنیت در عراق دفاع کرد، اما گفت ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا نتایج محسوس آن دیده شود.


برهام صالح همچنین گفت عراقی ها از همکاری گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ممنون هستند، ا اکنون زمان آن است که موقعیت نیروهای ائتلاف در عراق به عنوان شریک بغداد در جنگ با تروریسم و غارتگران منطقه ای روشن شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از عراقی ها، نیروهای ائتلاف را «شغالگر» می نامند و بسیاری از نمایندگان آمریکایی نیز از این گلایه دارند که سربازان آمریکایی در عراق در معرض خطر هستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، جرج بوش ، زیر فشار سازمان ملل برای آغاز خروج نیروهای آمریکا از عراق، روز جمعه اعلام کرد از سازمان ملل می خواهد در مسایل داخلی و روابط عراق با همسایگانش، نقش میاندار را برعهده بگیرد.

زلمای خلیلزاد، سفیر سابق ایالات متحده در عراق که اکنون نماینده واشینگتن در سازمان ملل است، در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که دنیا می تواند در بین المللی کردن تلاش ها برای ایجاد ثبات در عراق کمک کند.

پیش از این، سازمان ملل متحد پس از آن که ۲۳ تن از کارمندان عالی رتبه این سازمان در مقر این سازمان در سال ۲۰۰۳ در بغداد در انفجار بمبی کشته شدند، عمیقا بی میلی خود را از حضور در عراق اعلام کرده است.


با این حال بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل هفته گذشته با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد و قول داد سازمان ملل برای بازسازی عراق به این کشور کمک خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG