لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

تهدید بریتانیا: صنعت نفت ایران را تحریم می کنیم


نخست وزير بريتانيا خواستار سخت گيری های تازه برای سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز و ديگر بخش های بازرگانی در ايران شد.
نخست وزير بريتانيا خواستار سخت گيری های تازه برای سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز و ديگر بخش های بازرگانی در ايران شد.

همزمان با نيکلا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه که در حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از احتمال «افزايش تحريم ايران» سخن گفته بود، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا نيز گفت که برای متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم در ايران تلاش خواهد کرد تا تحريم های تازه ای عليه «صنعت نفت و گاز ايران» اعمال شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نخست وزير بريتانيا به تهران هشدار داد که اگر دو گزارش پيش رو درباره برنامه هسته ای ايران، نشانه هايی از عدم همکاری را منعکس کنند، وی به اتحاديه اروپا و سازمان ملل فشار خواهد آورد تا تحريم های سخت تری عليه ايران وضع کنند.


نخست وزير بريتانيا به تهران هشدار داد که اگر دو گزارش پيش رو درباره برنامه هسته ای ايران، نشانه هايی از عدم همکاری را منعکس کنند، وی به اتحاديه اروپا و سازمان ملل فشار خواهد آورد تا تحريم های سخت تری عليه ايران وضع کنند.

قرار است به زودی محمد البرادعی رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، گزارشی از نتايج آخرين توافق آژانس با ايران را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه کند. بنا به آخرين توافق ايران پذيرفت که بر اساس يک جدول زمانبندی به سئوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.


همچنين خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در گزارشی، روند مذاکرات خود را با تهران به گروه ۱+۵ ارائه خواهد کرد.


گروه ۱+۵ که از اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان تشکيل شده اند، قرار است که تا پايان ماه جاری ميلادی بر اساس اين دو گزارش درباره صدور يا عدم صدور سومين قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت تصميم بگيرند.


«ایران در عزم ما تردید نکند»


گوردون براون، روز دوشنبه در نخستين سخنرانی جامع خود درباره سياست خارجی دولت بريتانيا گفت: «ايران در ميزان جدی بودن عزم ما نبايد کوچکترين ترديدی داشته باشد.»


نخست وزير بريتانيا همچنين خواستار سخت گيری های تازه برای سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز و ديگر بخش های بازرگانی در ايران شد.


بريتانيا به همراه آمريکا و ديگر متحدان غربی خود می گويند که برنامه هسته ای ايران می تواند به عنوان پوششی برای يک برنامه ساخت سلاح هسته ای به کار رود، اما ايران می گويد که هدفش از پيگيری اين برنامه توليد انرژی است.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای نيز بعد از چهار سال نظارت بر برنامه هسته ای ايران می گويد که هنوز نمی تواند صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران را تاييد کند.


بزرگترين بخش مناقشه بر انگيز در برنامه هسته ای ايران، غنی سازی اورانيوم است که به گفته کارشناسان، کاربردی دو گانه دارد. ايران می گويد که برای تامين سوخت نيروگاه بوشهر در سال های آينده، غنی سازی را دنبال می کند.


اورانيوم بسيار غنی شده از جمله موادی است که در يکی از روش های ساخت بمب هسته ای، برای ساخت بمب ضروری است.


آقای براون نيز در اين سخنرانی پيشنهاد کرد که برای تامين سوخت مورد نياز نيروگاه های هسته ای در کشورهای توسعه نيافته، «بانک جهانی سوخت هسته ای» تاسيس شود.


پيش از اين مقام های عربستان سعودی و روسيه برای حل مناقشه هسته ای ايران پيشنهادهای مشابهی را ارائه کرده بودند.


در پيشنهاد عربستان سعودی که با حمايت گوردون براون همراه شد، يک کنسرسيوم چندمليتی وظيفه تامين اورانيوم غنی شده را برای کشورهای خاورميانه به عهده می گيرد. عربستان به نمايندگی از کشورهای شورای همکاری خليج فارس پيشنهاد داد که محل غنی سازی در کشور «سوئيس با يک کشور بی طرف ديگر» باشد.


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه پس از گفت وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلين اعلام کرد که احتمال تشديد تحريم ها عليه ايران وجود دارد.

هنوز پاسخ رسمی ايران به اين پيشنهاد روشن نيست، اما وزير امور خارجه عربستان در زمان سفرش به لندن گفته بود که تهران در حال بررسی تاسيس چنين کنسرسيومی است.


موضع مشترک آلمان و فرانسه


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه پس از گفت وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلين اعلام کرد که احتمال تشديد تحريم ها عليه ايران وجود دارد.


نيکلا سرکوزی گفت: «که دو کشور آلمان و فرانسه در مورد برنامه هسته ای ايران موضع واحدی دارند و آن اين است که ايران نبايد به سلاح هسته ای دست يابد.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سرکوزی افزود که آلمان و فرانسه به کارآيی تحريم ها معتقدند.


خانم مرکل نيز گفت که دو کشور آلمان و فرانسه بر اين باورند که تشديد تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شايد لازم باشد، تا اين کشور متقاعد شود که بايد غنی سازی را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل، تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است. آمريکا، فرانسه و آلمان خواهان تصويب سومين قطعنامه تحريمی هستند ولی دو کشور روسه و چين با تشديد تحريم ها عليه ايران مخالف هستند.


آنگلا مرکل در اين مورد گفت: «بايد از دو کشور چين و روسيه مصرانه بخواهيم که از وضع تحريم های جديد عليه ايران حمايت کنند.»


خانم مرکل افزود که با آقای سرکوزی در مورد کاهش روابط تجاری کشورهای اروپايی با ايران، در صورتی که دولت اين کشور به غنی سازی ادامه دهد، صحبت کرده است.


XS
SM
MD
LG