لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

سفر هیاتی از اروپا برای پیگیری وضعیت کارگران زندانی


منصور اسانلو، از فعالان حقوق کارگران ایران که هم اکنون در زندان به سر می برد.
منصور اسانلو، از فعالان حقوق کارگران ایران که هم اکنون در زندان به سر می برد.

يک هيات ۱۱ نفره متشکل از نمايندگانی از اتحاديه اروپا، فعالان حقوق کارگران در اروپا و يک نماينده از سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۶ آذر، درتهران با خانواده سه فعال کارگر زندانی و چند تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه ديدار کردند.


منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رييس و نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و همچنين محمود صالحی، از فعالان کارگری در استان کردستان و از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز در سال جاری خورشيدی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام بازداشت و زندانی شده اند.


اين هيات که از نمايندگانی از کشورهای فرانسه، اسپانيا، جمهوری چک، پرتغال و اتريش در آن حضور دارند با همسران منصور اسانلو، ابراهيم مددی و محمود صالحی در دفتر سازمان ملل متحد در تهران ديدار کردند.


نجيبه صالحی، همسر محمود صالحی، درباره اين ديدار به راديو فردا گفت: «اعضای اين هيات درباره وضعيت همسران ما، از جمله برخورد مسئولان زندان ها با آنان و وضعيت پرونده قضايی و جسمانی شان سئوال کردند و در ارتباط با سنديکای کارگران شرکت واحد تهران، از چند عضو هيات مديره اين سنديکا که درديدار شرکت داشتند نيز پرسش هايی پرسيدند.»


او افزود: «ما وضعيت همسران خود را برای اعضای هيات اروپايی توضيح داديم و آنان با ابراز ناراحتی از چگونگی برخورد و رفتار با فعالان کارگر زندانی قول دادند که درديدار با مقام های ايرانی، اين موضوع را مطرح کنند.»



منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رييس و نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و همچنين محمود صالحی، از فعالان کارگری در استان کردستان و از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز در سال جاری خورشيدی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام بازداشت و زندانی شده اند.

به گفته يکی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در اين ديدار لابور روچک، رييس اين هيات اعزامی از اروپا، گفته است که مقام های ايرانی با درخواست ديدار اين هيات با سه فعال کارگری در زندان، مخالفت کرده اند.


پيش از اين نيز دو هيات اعزامی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و سازمان بين المللی کار – I.L.O - خواستار ديدار با رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در زندان شده بودند که با مخالفت مقام های جمهوری اسلامی مواجه شد.


يکی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که خواست نامش فاش نشود به راديو فردا گفت که اعضای هيات اروپايی، تاکيد کرده اند که در ديدار با مقام های ايرانی - از جمله در ديدار رييس مجلس شورای اسلامی - موضوع فعالان کار زندانی و ساير فعالان اجتماعی زندانی را مطرح خواهند کرد و خواستار آزادی آنها و نيز آزادی فعاليت سنديکايی در ايران خواهند شد.


بر اساس اين گزارش، نمايندگان اتحاديه اروپا گفته اند که اين موضوعات را در جلسات پارلمان اروپا مورد بررسی قرار خواهند داد و از اتحاديه اروپا خواهند خواست تا به اين موضوعات رسيدگی کند.


خانم صالحی با مثبت و تاثير گذار بودن اين ديدار افزود: «آنها حرف های ما را شنيده اند و از وضعيت همسران زندانی ما آگاهی پيدا کرده اند و از همين رو می توانند آنها را در کشورهای خود منعکس کنند. همين موضوع می تواند بر وضعيت فعالان کارگر زندانی تاثير زيادی داشته باشد.»


نجيبه صالحی همچنين درمورد آخرين وضعيت همسر زندانی اش با انتقاد از اعزام او به بيمارستان با دستبند و پابند گفت: «محمود از يک هفته پيش به طور مرتب تحت درمان قرار دارد و در درمانگاه زندان به سر می برد.»


خبر ورود اين هيات به تهران و ديدارهای آنها، در رسانه های داخلی بازتاب نداشته و تنها روزنامه اعتماد ملی در شماره روز شنبه ۱۷ آذرماه، خبری کوتاه در اين باره منتشر کرده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG