لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

واکنش شدید وزیر خارجه مصر به حسن نصرالله


تظاهرات مردم در بیروت برای محکوم کردن حمله اسراییل به غزه (عکس: epa)
تظاهرات مردم در بیروت برای محکوم کردن حمله اسراییل به غزه (عکس: epa)

فراخوان حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، خطاب به افسران ارتش مصر برای «گشودن مرز با غزه» واکنش شدید سران مصر را به دنبال داشته است.


مصر اعلام کرد که این فراخوان را به منزله «اعلان جنگ» تلقی می‌کند. وزیر خارجه مصر در حمله بی‌سابقه‌ای به دبیرکل حزب‌الله گفت: «افسران ارتش مصر از میهن خود در برابر افرادی مثل تو دفاع خواهند کرد».


به گزارش خبرگزاری ها، احمد ابوالغیط دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «آنها که مردم مصر را به هرج ومرج فراخوانده‌اند همان‌ها هستند که در کشور خود چنین کرده‌اند».


وزیر خارجه مصر از این که نصرالله افسران ارتش مصر را به تمرد فراخوانده ابراز خشم کرد و گفت: «نیروهای مسلح شریف مصر دفاع از میهن خود را بر افرادی مثل تو ترجیح می‌دهند».


نصرالله گفته است: «باید افسران مصری خودشان به فرماندهان بگویند که حاضر به نگهبانی در مرز با غزه نیستند».


حسن نصرالله در یک سخنرانی از مخفیگاهش که بر پرده‌های تلویزیونی برای مردم در میدان «شهدا» بیروت پخش می‌شد مردم مصر را نیز به تظاهرات با هدف ایجاد فشار بر سران مصر برای گشایش مرز با غزه فراخواند. نصرالله در عین حال فلسطینی‌ها و «امت اسلامی» را به «انتفاضه سوم» فراخواند.


قاهره در روزهای اخیر شاهد رشته تظاهراتی درهمبستگی با غزه بوده است. «اخوان‌المسلمین» به رهبری شیخ عاکف از حامیان این تظاهرات بوده است.


در همین حال طرفداران حزب‌الله نیز در برابر سفارت مصر در بیروت تظاهرات کردند و ضمن دادن شعارهایی علیه مصر سران این کشور را به «حمایت ازعملیات نظامی اسرائیل» متهم کردند.


قاهره در روزهای اخیر شاهد رشته تظاهراتی در همبستگی با غزه بوده است. «اخوان‌المسلمین» به رهبری شیخ عاکف از حامیان این تظاهرات بوده است.



مصر از روز جمعه، یک روز پیش از آغاز نبرد جدید اسرائیل و حماس، تدابیر امنیتی شدیدی در مرز خود با غزه برقرار کرد و نیروهای خود در این منطقه را به حال آماده‌باش درآورد.


آقای ابوالغیط در روزهای اخیر چند بار حماس را متهم کرده است که «گوش شنوا ندارد و با خودداری از تمدید آتش‌بس و تداوم حملات راکتی موجب این وضعیت شده است».


در همین حال برخی از رسانه‌های مصر نیز حزب‌الله و حماس را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. «الاهرام» و «الاخبار»، دو روزنامه مهم چاپ قاهره، در روزهای اخیر دولت ایران را نیز مورد انتقاد قرار داده و حماس را به گرفتن دستور از سران تهران متهم می‌کنند.


دفتر حافظ منافع مصر در تهران نیز شاهد تظاهراتی از سوی طرفداران جمهوری اسلامی بوده است.


این در حالی است که حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه از ارسال دو هواپیما و یک کشتی حامل کمک‌های ایران برای غزه از طریق مصر سخن گفت.
XS
SM
MD
LG