لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

مصر در مرز خود با غزه دیوار فولادی می‌کشد


تونلی در مرز مصر و غزه که در اثر بمباران هوایی اسرائیل تخریب شده است.
تونلی در مرز مصر و غزه که در اثر بمباران هوایی اسرائیل تخریب شده است.
احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای ساخت دیوار فولادی توسط قاهره در مرز کشورش با نوار غزه را تایید و از ساخت آن دفاع کرد.

احمد ابوالغیط در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه ضمن رد انتقادهایی که از سوی فلسطینی‌ها و مدافعان حقوق بشر از این دیوار فولادی شنیده شده، گفت: «قاهره از حق کامل برای دفاع از امنیت خود برخوردار است.»

وزیر خارجه مصر به العربیه گفت: «مصر به عنوان کشوری تام‌الاختیار به هیچ عامل بیرونی اجازه دخالت در امور خود را نمی‌دهد.»

آقای ابوالغیط افزود که مصر «حق دارد هر ساختمان و سازه‌ای را که برای خود نیاز دارد، همراه با تجهیزات شنود و تعقیب در مرزهایش بسازد».

آقای ابوالغیط پیشتر نیز به روزنامه عربی الشرق‌الاوسط گفته بود که «هیچ فرد عرب، هر کس که می‌خواهد باشد، حق ندارد به مصر بگوید چه بکند و چه نکند».

بنا بر گزارش‌ها، پروژه دیوار فولادی از اوایل این هفته با رسیدن بولدوزرها به منطقه مرزی الرفح عملا آغاز شده و نخستین مراحل خاک‌برداری آن به سرعت در طول حدود پنج کلیومتر از ۱۴ کیلومتر صورت گرفته است.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، و سایر سران این جنبش از قصد مصر برای ساخت دیوار فولادی شدیدا انتقاد کرده و آن را «دیوار در برابر مقاومت» نامیده‌اند. اعتراض مردم غزه علیه مصر نیز از این هفته به تظاهرات در نزدیکی مرز کشیده شده است.

اخوان‌المسلمین و برخی دیگر از عوامل اپوزیسیون مصر نیز از ساخت این دیوار فولادی انتقاد کرده‌اند.

قاهره می‌گوید که برای مقابله با تونل‌های زیرزمینی متعددی که فلسطینی‌ها در الرفح و دیگر نقاط مرزی حفر کرده‌اند، ساخت این دیوار را ضروری تشخیص داده است.

به گفته منابع خبری اسرائیلی، دیوار ۱۴ کیلومتری مصر که ساخت آن باید تا یک سال و نیم آینده تکمیل شود در برابر بمب و تسلیحات انفجاری مقاوم است و تجهیزات هشداردهنده لیزری آن به سیستم نظارت نهادهای امنیتی مصر وصل است و در طول دیوار نیز دوربین‌های نظارتی پیشرفته قادر به رصد کردن وضع منطقه در هر شرایط آب و هوایی هستند.

قرار است لایه‌های فولادی به درازای ۱۸ متر و ضخامت نیم متربه گونه‌ای در عمق زمین فرو نشانده شوند که امکان هر گونه حفر یا ایجاد سوراخ در آن محال خواهد بود.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست اخیرا نوشته بود که آمریکا به مصر در ساخت دیوار فولادی کمک‌های تکنولوژیک خواهد کرد.

مصر در ماه‌های اخیر مبارزه خود را با تونل‌های زیرزمینی در مرز خود علنی کرده و بارها جریان آب را به درون تونل‌ها سرازیر کرده و موجب مرگ و میر شماری از کارگران فلسطینی این تونل‌های غیرقانونی شده است.

این تونل‌ها سال گذشته در جریان نبرد «۲۲ روزه» ارتش اسرائیل با تشکل‌های مسلح فلسطینی غزه بارها مورد بمباران هوایی قرار گرفت. اما در یک سال اخیر تونل‌های ویران بازسازی شده یا تونل‌های جدیدی حفر شده است.

فلسطینی‌ها از این تونل‌ها که به صنعت مهمی برای زندگی‌شان تبدیل شده انواع کالا و سوخت وارد می‌کنند. اخیرا از برخی تونل‌های عظیم حتی قطعات چند دستگاه اتومبیل مرسدس بنز برای استفاده شخصیت‌های حماس وارد غزه شده است.

دولت حماس در غزه از صاحبان تونل‌ها مالیات ماهیانه می‌گیرد. صدها فلسطینی، عمدتا نوجوانانی که جثه‌ای کوچک دارند و می‌توانند وارد این تونل‌ها شوند، در کار حفر تونل‌ها دست دارند.

اسرائیل و مصر می‌گویند که انواع سلاح و مهمات و افراد مسلح تشکل‌های فلسطینی نیز از این تونل‌ها میان غزه و مصر در حال گذر هستند.

نوار غزه تا پیش از جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ میان کشورهای عرب و اسرائیل، در حاکمیت مصر بود. اسرائیل پس از ۳۸ سال تسلط بر نوار غزه این باریکه را در تابستان سال ۲۰۰۵ رها کرد، اما مصر دیگر خود را از هرگونه مسئولیت در قبال مصر مبرا می‌داند.

در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ که تشکیلات خودگردان فلسطینی حکومت در غزه را در دست داشت، مرز الرفح ضمن رعایت مقرراتی گشوده بود، اما از زمانی که حماس بر منطقه مسلط شده، مصر نیز مرز الرفح را بسته است.
XS
SM
MD
LG