لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

محمد البرادعی: خاورمیانه بمب ساعتی است


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردین با توصیف خاورمیانه به عنوان «بمب ساعتی» گفت تهدید گسترش تسلیحات هسته‌ای در این منطقه بسیار جدی است.

محمد البرادعی در این مصاحبه که شامگاه پنج‌شنبه در وب‌سایت گاردین منتشر شد پیش‌بینی کرد در صورتی که قدرت‌های بزرگ دنیا گام‌هایی اساسی به سوی خلع سلاح هسته‌ای برندارند،‌ تعداد کشورهای دارای این نوع سلاح در چند سال‌ آینده بیش از دو برابر خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی آقای البرادعی،‌ موج بعدی گسترش تسلیحات اتمی به «حکومت‌های بالقوه هسته‌ای» تعلق دارد که قادر به تولید پلوتونیوم یا اورانیوم غنی‌شده‌اند و دانش لازم برای ساخت کلاهک‌های جنگی را دارند، اما ساخت سلاح را به آینده موکول می‌کنند.

به این ترتیب این کشورها هم به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی، متعهد می‌مانند و هم در عین حال با ساخت و استفاده از سلاح اتمی فاصله چندانی ندارند.

به گفته محمد البرادعی، این چیزی است که «اکنون در مورد ایران شاهدش هستیم و باعث نگرانی افراد است». اما او می‌گوید این پدیده فقط ایران را دربر نمی‌گیرد. «طولی نمی‌کشد که ۹ حکومت هسته‌ای خواهیم داشت و احتمالا ۱۰ یا ۲۰ حکومت بالقوه هسته‌ای.»

محمد البرادعی معتقد است تنها راه بازگشت از بن‌بست هسته‌ای فعلی این است که قدرت‌های بزرگ اتمی به تعهدات خود بر اساس ان‌پی‌تی عمل کنند و هر چه سریع‌تر خلع سلاح شوند.

او گفت: «در آینده باید کارهای زیادی کرد، اما کارهایی را هم همین الان می‌توان به انجام رساند. کم کردن از تعداد ۲۷ هزار کلاهک جنگی که ۹۵ درصد آن در اختیار آمریکا و روسیه است. زرادخانه هر یک از این کشورها را می‌توان به‌آسانی به هزار یا حتی ۵۰ کلاهک کاهش داد.»

آقای البرادعی بزرگ‌ترین تهدیدی را که جهان در حال حاضر با آن روبه‌روست «افتادن تسلیحات هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی» می‌داند و به سالانه ۲۰۰ مورد قاچاق مواد هسته‌ای اشاره می‌کند که سازمان متبوعش از آن مطلع می‌شود.

محمد البرادعی معتقد است تنها راه بازگشت از بن‌بست هسته‌ای فعلی این است که قدرت‌های بزرگ اتمی به تعهدات خود بر اساس ان‌پی‌تی عمل کنند و هر چه سریع‌تر خلع سلاح شوند.
آقای البرادعی که بیش از ۱۱ سال است بر سازمان انرژی اتمی ریاست دارد و در ماه نوامبر بازنشسته خواهد شد معتقد است رژیم فعلی که گسترش تسلیحات اتمی در جهان را محدود می‌کند به دلیل وجود بی‌عدالتی در خطر فروپاشی است.

او گفت: «هر رژیمی ... باید برخوردار از نوعی انصاف و عدالت باشد و از این عدالت خبری نیست.»

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، فروردین‌ماه در سخنرانی خود در پراگ -پایتخت جمهوری چک- اعلام کرد که هدفش کاهش زرادخانه هسته‌ای آمریکا و به اجرا گذاشتن پیمان منع آزمایش‌های فراگیر است.

در همان زمان خبرگزاری رویترز از قول مشاوران آقای اوباما گفت رئیس جمهور ایالات متحده امیدوار است با فراخوان به سوی جهان خالی از تسلیحات هسته‌ای به تلاش‌های واشینگتن برای حل اختلافات خود با کشورهایی چون کره شمالی و ایران اعتبار ببخشد.
XS
SM
MD
LG