لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

افزایش شمار بازداشت شدگان پرونده اسفندیاری - تاجبخش


محسنی اژه ای پیش از این گفته بود که اعترافات تلویزیونی، بار حقوقی ندارند.
محسنی اژه ای پیش از این گفته بود که اعترافات تلویزیونی، بار حقوقی ندارند.

بعد از گذشت يک هفته از پخش «اعترافات تلويزيونی» هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، غلامحسين محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد که «تعدادی از افراد مرتبط» با پرونده اين دو تن بازداشت شده اند.


هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دو پژوهشگر ايرانی – آمريکايی هستند که بعد از ماهها بازداشت به اتهام «جاسوسی»، در حالی که هنوز در بازداشت به سر می برند، در يک برنامه تلويزيونی با عنوان «به اسم دموکراسی» حاضر شدند و از اقداماتی برای «پيشبرد دموکراسی» در ايران سخن گفتند.


اين اظهارات از سوی رسانه ها و شخصيت های تندروی ايرانی به «تلاش آمريکا برای تغيير نظام سياسی ايران، بدون خونريزی» تعبير شد و روزنامه های رسالت و کيهان در هفته جاری گزارش دادند که تعداد متهمان اين پرونده در حال افزايش است.


روزنامه رسالت – از روزنامه های تندروی محافظه کاران – روز شنبه هفته جاری در يادداشتی نوشته بود: «حلقه های ديگر زنجيره پروژه براندازی نرم، با هوشياری نهادهای امنيتی شناسايی شده اند، اما ذکر اسامی آنها به فرصت بعدی موکول شده است.»



  • «حلقه های ديگر زنجيره پروژه براندازی نرم، با هوشياری نهادهای امنيتی شناسايی شده اند، اما ذکر اسامی آنها به فرصت بعدی موکول شده است.»
روزنامه رسالت

به گزارش خبرگزاری فارس، وزير اطلاعات، روز چهارشنبه و بعد از نشست کابينه، در جمع خبرنگاران، اين گزارش روزنامه های محافظه کار را تاييد کرد.


در اين گزارش، بازداشت شدگان «عوامل مرتبط با بيگانه» خوانده شده اند و به نقل از وزير اطلاعات آمده است: «تشخيص نوع اتهام و جرم اين افراد بر عهده قاضی است.»


آقای محسنی اژه ای همچنين اظهار اميدواری کرد که «اسامی اين افراد و اتهامات آنها» منتشر شوند.


وی در پاسخ به سوالی درباره مرتبط بودن بازداشت شدگان اخير اين پرونده با برخی احزاب يا گروه های سياسی داخل در ايران، بدون اينکه بازداشت چنين افرادی را تکذيب کند، گفت: «عنوان کردن اين موضوع به اين نحو که آنها با حزب يا گروه خاصی مرتبط بودند، غلط است.»


وزير اطلاعات که پيش از اين گفته بود «اعترافات» هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، «بار حقوقی» ندارند، اين بار گفت که بر اساس قانون، «همکاری مجرمان با دستگاه قضايی می تواند موجب تخفيف در مجازات آنها شود که البته آنها هنوز محاکمه نشده اند.»


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه مرکز مطالعاتی «وودرو ويلسون» است که در سفری برای ديدار با مادر بيمار خود به تهران رفت و بازداشت شد. کيان تاجبخش نيز مشاور مرکز مطالعاتی «جامعه باز – Open Society» در تهران بود، با اتهاماتی مشابه با خانم اسفندياری بازداشت شد.


همزمان علی شاکری، فعال صلح ساکن لس آنجلس که او نيز تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد در ايران در بازداشت به سر می برد. مهرنوش سلوکی، يکی ديگر از بازداشت شدگان اخير است که تابعيت دو گانه ايرانی – فرانسوی دارد.


از وضعيت پرونده اين دو تن، در سه هفته اخير هيچ خبری منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG