لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

کتاب، داغ داغ، فقط در پنج دقیقه


«عابربانک کتاب» در کتاب‌فروشی بلک‌ول در خیابان چرینگ کراس لندن
«عابربانک کتاب» در کتاب‌فروشی بلک‌ول در خیابان چرینگ کراس لندن
انتشارات بریتانیایی «بلک‌ول»، روز جمعه، در بزرگ‌ترین فروشگاه خود در مرکز لندن دستگاهی را رونمایی کرد که در عرض پنج دقیقه هر کتابی را که بخواهید، چاپ‌شده و صحافی‌شده تحویل می‌دهد.

«ماشین کتاب اسپرسو» یا به قول شرکت آمریکایی دارنده امتیاز آن «عابربانک کتاب» دستگاه زیبا و خارق‌العاده‌ای نیست، اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که همین دستگاه ساده می‌تواند طلایه‌دار چنان تحولی در جهان ادبیات باشد که از زمان اختراع ماشین چاپ به دست گوتن‌برگ آلمانی در بیش از ۵۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

کمپانی بلک‌ول می‌گوید که با ظهور این دستگاه دیگر روزگار دردسرها و خرد شدن اعصاب کتاب‌دوست‌ها به سر آمده و دیگر محال است از یک کتاب‌فروشی دست خالی بیرون بروند.

«ماشین کتاب اسپرسو» تاکنون در کشورهای ایالات متحده، کانادا، استرالیا و کتابخانه اسکندریه مصر نیز رونمایی شده است.
کتاب‌دوست‌ها با «ماشین کتاب اسپرسو» به تقریبا ۵۰۰ هزار عنوان کتاب دسترسی دارند، از کپی نسخه اصل «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کرول تا کتاب آموزش سوزن‌دوزی و قلاب‌بافی.

اما کمپانی بلک‌ول امیدوار است تعداد عناوین قابل چاپ با این دستگاه را تا پایان تابستان سال جاری به بیش از یک میلیون برساند که معادل حدود ۴۰ کیلومتر قفسه کتاب یا کتاب‌های بیش از ۵۰ کتاب‌فروشی است.

در حال حاضر بخش اعظم کتاب‌هایی که این دستگاه برای چاپ در حافظه خود دارد کتاب‌هایی هستند که زمان کپی‌رایت (حق مولف) آنها منقضی شده است، اما کمپانی بلک‌ول در حال مذاکره با ناشران بریتانیایی است تا در آینده بتواند بر تعداد کتاب‌های جدید در فهرست این دستگاه نیز بیفزاید.

«ماشین کتاب اسپرسو» که تاکنون در کشورهای ایالات متحده، کانادا، استرالیا و کتابخانه اسکندریه مصر نیز رونمایی شده بر اساس ایده یک ناشر آمریکایی به اسم جیسون اپستاین ساخته شده و در سال ۲۰۰۸ جزء «اختراعات سال» هفته‌نامه تایم معرفی بود.

در حال حاضر قیمت هر دستگاه عابربانک کتاب ۱۲۰ هزار پوند است، و قرار است در ۶۰ شعبه کتاب‌فروشی بلک‌ول در بریتانیا نصب و راه‌اندازی شود.
XS
SM
MD
LG