لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

اتیوپی: «نیمی از راه پیروزی را رفته ایم»


اسلامگرایان تندرو، از ماه ژوئن کنترل بخش هایی از سومالی را به دست گرفته اند.
اسلامگرایان تندرو، از ماه ژوئن کنترل بخش هایی از سومالی را به دست گرفته اند.
روز سه شنبه، اتيوپی اعلام کرد که نيمی از راه پيروزی را در نبرد با اسلامگرايان سومالی پيموده است و می تواند طی روزهای هفته جاری، شهر موگاديشو، پايگاه اسلامگرايان را در شاخ آفريقا تصرف کند.

ملس زناوی، نخست وزير اتيوپی گفت که نيروهای نظامی اين کشور با حمايت ارتش ضعيف دولت مرکزی سومالی، تا کنون بالغ بر يک هزار شبه نظامی اسلامگرا را از پای درآورده است. هنوز هيچ منبع مستقلی اين خبر را تاييد نکرده و اسلامگرايان نيز مدعی اند که صدها تن از سربازان اتيوپيايی را کشته اند.

نخست وزير اتيوپی همچنين گفت که سه تا چهار هزار نيروی ارتش اين کشور «پشت دشمن» را در حوالی ايستگاه های مرزی «بادويا» در جنوب مرکزی سومالی «شکسته است» و نيروهای اتحادیه محاکم اسلامی سومالی (SICC)، «عقب نشينی کامل» کرده اند.

ملس زناوی در يک کنفرانس خبری در آديس آبابا، پايتخت اتيوپی گفت: «ما نيمی از ماموريت خود را انجام داديم و به محض اينکه نيمه دوم را انجام دهيم، سومالی را ترک می کنيم.»

دولت اتیوپی، از ماه ژوئن که شبه نظاميان اسلامگرا بعد از تصرف موگاديش، کنترل بخش بزرگی از جنوب سومالی را به دست گرفتند، از دولت سکولار سومالی حمايت می کند.

پيش از اين فرستاده سومالی به آديس آبابا گفته بود که نيروهای اتيوپی، تا فاصله ۷۰ کيلومتری پايتخت اتحادیه محاکم اسلامی سومالی پيش روی کرده اند و ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت می توانند پايگاه اصلی شبه نظاميان را تصرف کنند.
ما نيمی از ماموريت خود را انجام داديم و به محض اينکه نيمه دوم را انجام دهيم، سومالی را ترک می کنيم.نخست وزیر اتیوپی


اسلامگريان گفته بودند که هرگونه مداخله نظامی اتيوپی، به يک «فاجعه» ختم خواهد شد. عبدی کفی، سخنگوی اتحادیه محاکم اسلامی گفت: «اين به روز قيامت آنها تبديل می شود.»

اين گروه تندروی مذهبی مدعی اند که از حمايت مردمی برخوردارند و می خواهند که در سومالی «حکومت اسلامی» برپا کنند. آنها متهم اند که از اسلامگرايان کشورهای ديگر برای مبارزه نظامی استفاده می کنند.

نخست وزير اتيوپی در اين باره مدعی شد که در حال حاضر، هدف اصلی ارتش اين کشور مقابله با نيروهای «اريتره ای» است که به گفته او «پشت دامان زنان سوماليايی» پنهان شده اند و «جهادگران خارجی» در سومالی هستند.

ملس زناوی از دستگيری تعدادی از اسلامگرايان در سومالی خبر داد که تابعيت کشور بريتانيا را داشتند.

روز سه شنبه، در فاصله کوتاهی بعد از اينکه نيروهای دولت سومالی موفق شدند کنترل دو شهر در نزديکی مرز را پس بگيرند، دو موشک از سوی ارتش سومالی به سمت مواضع اسلام گرايان شليک شد.

به نوشته خبرگزاری ها، ناظران سياسی معتقدند که حمايت اتحاديه آفريقا از اقدام نظامی اتيوپی عليه اسلامگريان، همانند توافق نامه ای نانوشته، به دولت اتيوپی اين جسارت را بخشيده که برای به دست گرفتن کنترل شهر موگاديشو، وارد عمل شود.

پاتريک مازيمهاکا، معاون دبير کل اتحاديه آفريقا، با بيان اينکه اين اتحاديه نمی تواند از خشونت در سومالی جلوگيری کند، تاکيد کرد که از نظر اين اتحاديه، اقدام نظامی اتيوپی در حمله به بخش هايی از سومالی، «حق اين کشور» است.

در حال حاضر، مجامع ديپلماتيک با اين نگرانی رو به رو هستند که جنگ و خونريزی به ميان اسلامگرايان اريتره نيز کشيده شود.

به گفته ديپلمات ها، کنيا که در مرز شمالی خود، ناچار است به پناهجويان سوماليايی رسيدگی کند، در پشت صحنه درگيری ها، تلاش هايی را برای آغاز مذاکره ميان ناقضان آتش بس، آغاز کرده است.
ما تا زمانی که تمامی نيروهای اتيوپی را از کشورمان بيرون کنيم و تا آخرين نفرمان، خواهيم جنگيد.سخنگوی شبه نظامیان اسلامگرا


نيروهای اسلامگرا می گويند که عقب نشينی آنها يک «تاکتيک» بوده و تاکيد می کنند که اين جنگ، نبردی بسيار طولانی خواهد بود.

سخنگوی اتحاديه محاکم اسلامی سومالی در اين باره گفت: «ما تا زمانی که تمامی نيروهای اتيوپی را از کشورمان بيرون کنيم و تا آخرين نفرمان، خواهيم جنگيد.»

هزاران شبه نظامی اسلامگرا ، سوار بر وانت های مسلح به ضدهوايی شهر موگاديشو را ترک کرده اند. اين شهر روز سه شنبه برای سومين روز پياپی، توسط هواپيماهای ارتش اتيوپی هدف حملات هوايی قرار گرفت.

سخنگوی دولت اتيوپی در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رويترز گفت: «اين نخستين مرحله پيروزی است... زمانی که کار ما به پايان برسد، بدون خونريزی وارد موگاديشو می شويم.»

دولت اتيوپی که از تحرکات اسلامگرايان تندرو در ايالت های هم مرز با سومالی نگران است، اتحاديه محاکم اسلامی سومالی را به تلاش برای ضميمه کردن بخش اوگادان اين کشور به قلمروی سومالی، متهم کرده است. ساکنين اين منطقه از خاک اتيوپی، از نظر قوميتی، سوماليايی هستند.
XS
SM
MD
LG