لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

پرواز دوباره هواپیماها در آسمان اروپا به‌رغم وجود ابر خاكستر جدید


آتش‌فشان روشن ایسلند. خط سفید مسیر عبور یک هواپیما را نشان می‌دهد.
آتش‌فشان روشن ایسلند. خط سفید مسیر عبور یک هواپیما را نشان می‌دهد.
در حالي كه برخى خطوط هوایی اروپا روز سه‌شنبه بار دیگر کار خود را آغاز کردند، نگرانى‌ها از انتشار ابر جديدى از خاكستر آتش‌فشانى در ايسلند افزايش يافته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سى‌ان‌ان، اين ابر جديد از خاكستر آتش‌فشانى كوه «ايافیالایوكول» در ايسلند كه تا ارتفاع ۱۵هزار پایی از سطح زمين پراكنده شده می‌تواند مجددا براى پرواز هواپیماها خطرناك باشد.

اين گزارش به نقل از مقامات خدمات هوایی بريتانيا مى‌افزايد که از بامداد سه‌شنبه فرودگاه‌ها در اسكاتلند كار خود را آغاز كرده‌اند و تا عصر روز سه‌شنبه اكثر فرودگاه‌هاى بريتانيا پروازهاى خود را بار دیگر آغاز خواهند کرد. اين در حالي است كه تمام پروازها در فرودگاه‌هاى مهم لندن همچنان لغو هستند.

در همین حال مقامات ترافيک هوایی با اشاره به همكارى نزديك خود با دولت، فرودگاه‌ها، شركت‌هاى هواپيمایی و شركت‌هاى سازنده موتورهواپيماها اعلام كردند كه وضعيت فوق‌العاده تا نيمه‌شب سه‌شنبه به حالت عادى باز خواهد گشت.

پيشتر سيم كالاس، رئيس كميسيون حمل و نقل اروپا، گفته بود كه از روز سه‌شنبه پروازهاى بيشترى در اروپا انجام خواهد شد. وى اين خبر را خبرى خوشحال‌كننده براى مسافران، شركت‌هاى هواپيمایی و ديگر بخش‌هایی که از اين واقعه آسيب ديده‌اند توصیف کرد.

همچنين آقاى كالاس ضمن هشدار در این باره که پروازها هنوز به حالت عادى بازنگشته‌اند گفت: «مقامات اتحاديه اروپا موافقت كرده‌اند که از روز سه‌شنبه تمامى پروازها را به سه حوزه لغو، عادى و پروازهاى معين تقسيم كنند.

فوران آتش‌فشان در ایسلند در هفته گذشته و پراكندگى خاكستر آتش‌فشانى در فضا تمامى خطوط هوایی اروپا را مختل كرده و شركت‌هاى هواپيمایی روزانه حدود ۲۰۰ ميليون دلار به دليل لغو این پروازها متضرر شده‌اند.

در این میان به گفته اوليوير جان كوست، مدير كل شوراى بين‌المللى فرودگاه‌هاى اروپا، ضمن اشاره به وخيم‌تر بودن وضعيت پروازها در مقايسه با واقعه ۱۱ سپتامبر گفت که در چند روز گذشته نزدیک به هفت ميليون مسافر به دليل لغو پروازها در فرودگاه‌ها سرگردان شده‌اند.

همزمان با اعلام مساعد بودن هوا براى پرواز هواپيماها توسط اتحاديه اروپا، برخى از دولت‌ها و شركت‌های هواپيمایی اروپا پروازهایی آزمايشى را به منظور اطمينان از ايمنى هواپيماها انجام داده‌اند.

يكى از مقامات شركت هواپيمایی لوفت‌هانزا در آلمان اعلام كرد در حال حاضر ۵۰ پرواز بين‌المللى به مقصد آلمان انجام شده كه ۱۵ هزار مسافر را با خود به كشور بازگردانده‌اند.

وى همچنين گفت كه اولين پروازها از شامگاه دوشنبه و اوايل روز سه‌شنبه آغاز شده است.
همچنين شركت هواپيمایی بريتانيایی بريتيش ارويز اعلام كرد كه اين شركت برخى از پروازهاى خود را از بامداد روز سه‌شنبه آغاز خواهد كرد.
XS
SM
MD
LG