لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

دو شکایت یوتل‌ست از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت»


یوتل‌ست، شرکت خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روز چهارشنبه اعلام کرد که در ۹ ماه گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» بر روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است.

با این حال یوتل‌ست که مقر آن در فرانسه است می‌گوید هر دو شبکه فارسی‌زبان از آغاز ماه جاری میلادی «بدون قطعی یا پارازیت» برنامه پخش کرده‌اند.

بیانیه این شرکت فرانسوی در حالی منتشر شده است که سه کشور بريتانيا، فرانسه و آلمان نیز روز چهارشنبه در نامه‌ای از اتحاديه اروپا خواستند برای مقابله با سانسور و ارسال پارازيت بر روی برنامه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی اقداماتی اتخاذ کند.

در نامه مشترک وزرای امور خارجه اين سه کشور اروپايی به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا، درخواست شده است تا در فروش تکنولوژی‌هايی که می‌تواند به حکومت ايران در امر سرکوب و سانسور کمک کند محدودیت ایجاد شود.

در همين زمينه، يک ماه پيش نیز شبکه‌های صدای آمريکا، بی‌بی‌سی فارسی و دويچه‌وله در بيانيه‌ای ارسال پارازيت از سوی ايران روی برنامه‌های اين سه شبکه را به شدت محکوم کردند.

از زمان آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در ده ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ای‌میل و همین طور تلفن‌های موبایل دست زده است.

آن طور که در بیانیه شرکت یوتل‌ست آمده است، این شرکت اولین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ از ایران به دلیل ارسال پارازیت شکایت کرده و بار دوم ماه گذشته شکایت خود را به نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات» برده تا ایم مسئله در جلسه ماه جاری این اتحادیه «در اولویت قرار گیرد».

ديويد ميلی بند، وزير امور خارجه بريتانيا، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، و گیدو وستر وله، وزير امور خارجه آلمان، نیز در نامه چهارشنبه خود از وزرای ۲۷ کشور اروپايی خواسته‌اند در نشست روز دوشنبه هفته آینده خود اقدامات ايران در این زمینه را به شدت محکوم کرده و از تهران بخواهند فوراً ارسال پارازيت را متوقف کند.

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، مقامات جمهوری اسلامی بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و وب‌سايت‌های خبری را بسته و تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران را روانه زندان کرده‌اند، به طوری که اکنون ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان نام گرفته است.
XS
SM
MD
LG