لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

«فتح برای خروج از کابینه فلسطینی تصمیم می گیرد»


کابینه فلسطینی به ریاست اسماعیل هنیه در نوار غزه که تحت کنترل حماس است جلسات خود را تشکیل می دهد.
کابینه فلسطینی به ریاست اسماعیل هنیه در نوار غزه که تحت کنترل حماس است جلسات خود را تشکیل می دهد.

مقام های جنبش فتح که توسط محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی اداره می شود، اعلام کردند که در ساعات پيش رو در روز سه شنبه، در جلسه ای برای خروج يا ماندن در کابينه ائتلافی «وحدت ملی» فلسطينيان، تصميم می گيرند.


کابينه ائتلافی تشکيلات خودگردان، سه ماه پيش تشکيل شد و در آن زمان اعضای فتح پذيرفتند که در کابينه ای به رياست گروه سياسی رقيب، يعنی حماس، مشارکت کنند.


اما روز سه شنبه و در پی يک درگيری خونين تازه ميان دو گروه فتح و حماس، عبدالحيکم عواد، سخنگوی فتح اعلام کرد که اين گروه، در ساعات پيش رو برای ماندن با ترک کابينه ائتلافی تصميم خواهد گرفت.


«کودتای حماس»


به دنبال حمله مردان مسلح وابسته به جنبش حماس به محل اقامت رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، محمود عباس اعلام کرد که «حماس دست به کودتا زده است.»


حمله به اقامتگاه آقای عباس پس از آن رخ داد که در نخستين ساعات بامداد روز سه شنبه، منزل اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی برای بار دوم هدف حملات نيروهايی قرار گرفت که حماس آنها را وابسته به جنبش فتح معرفی کرد.


براساس گزارش های رسيده، هنگام حمله بامداد روز سه شنبه، اسماعيل هينه و خانواده او در منزل بودند ولی هيچ آسيبی نديدند.



از زمان به قدرت رسیدن حماس، تنها بر اثر درگیری های داخلی، بیش از 600 فلسطینی کشته شده اند. (عکسی از انفجار دو روز اخیر در غزه)

به دنبال اين اقدام، جنبش حماس اين حمله را تلاش فتح برای سوء قصد به جان آقای هنيه توصيف کرد و گفت که پاسخی دندان شکن به فتح خواهند داد.


ساعاتی پس از اين واقعه، اقامتگاه محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی در غزه مورد اصابت چند خمپاره قرار گرفت.


محمود عباس اکنون در شهر رام الله در ساحل غربی رود اردن است و از آنجا برای پايان بخشيدن به وضعيت ناگواری که بار ديگر دامنگيرغزه شده تلاش می کند.


آقای عباس با ابرازنا اميدی از آنچه که «توجه نکردن نيروهای حماس به فراخوان او برای بازگرداندن آرامش» عنوان کرد گفت: «آنچه که رخ داده، چيزی جز تلاش برای کودتا نيست.»


گسترش درگيری


دامنه درگيری های غزه، صبح روز سه شنبه به کناره غربی رود اردن نيز رسيد و نيروهای امنيتی فلسطينی اعلام کردند که نيروهای جنبش فتح، با يورش به يک ايستگاه تلويزيونی وابسته به حماس در شهر رام الله، تجهيزات پخش را توقيف و سه نفر را بازداشت کرده اند.


برنامه های اين شبکه تلويزيونی که «الاقصا» نام دارد، کماکان از فرستنده های آن در غزه پخش می شود چرا که کنترل بسياری از نقاط غزه در دست نيروهای وفادار به حماس است.

همزمان، رييس هيات نمايندگی مصر در غزه نيز، که همواره در ماه های اخير برای آشتی داخلی بين فلسطينی ها تلاش کرده، به خبرنگاران گفت، دعوتی که وی ازسران حماس و فتح برای شرکت در يک نشست آشتی جويانه برای روز سه شنبه به عمل آورده بود، بی پاسخ مانده است.


ژنرال برهان حمد، رييس هيات مصری، گفت: «حماس وفتح بايد خجالت بکشند، و شرمگين باشند از اينکه نه تنها به قتل و برادرکشی فرمان می دهند، بلکه اميد به آرامش و صلح، و اصولا اميد به آينده را نابود می کنند.»


سخنگويانی از سوی هر دو سازمان فتح و حماس می گويند خطوط قرمز، زير پا گذاشته شده و ديگر محدوديتی در برابر خود برای حمله به رهبران سياسی و فرماندهان طرف مقابل نمی بينند.

اسلام شهوان، يک سخنگوی حماس گفت: «دليل عدم آمادگی اين سازمان برای شرکت در نشست با نمايندگان فتح اين است، که مذاکرات، جدی نيست.» وی اين گونه تماس ها را «بادهوا» توصيف کرد.


سخنگويانی از سوی هر دو سازمان فتح و حماس می گويند خطوط قرمز، زير پا گذاشته شده و ديگر محدوديتی در برابر خود برای حمله به رهبران سياسی و فرماندهان طرف مقابل نمی بينند.

در مقابل سران جنبش فتح می گويند: «حماس اوضاع را به يک جنگ داخلی تمام عيارکشانده است.


«دخالت ايران؟»

ماهرمقداد، سخنگوی فتح، جمهوری اسلامی ايران را در وخيم شدن اوضاع دخيل دانست .

آقای مقداد درمصاحبه ای با «صوت فلسطين»(ايستگاه رسمی راديوی حکومت خودگردانی) گفت: «ايران هدف های خود را با بهره گيری از ابزار حماس پيش می برد.»


وی مدعی شد که «حماس ماموريت گرفته به پاکسازی نژادی بپردازد.»


دور تازه درگيری های خونين ميان فتح و حماس در حالی است که در دور قبلی در ماه گذشته، بيش از۵۰ نفر کشته شدند و قراربود در پی نشست هايی که در قاهره برگزارشد، نمايندگان ارشد دو سازمان به زودی همراه با هيات هايی از ساير سازمان های فلسطينی در يک همايش جديد در مصر شرکت کنند.


همزمان با اين اوضاع، اسراييل نيز بخش هايی از شمال غزه را از هوا مورد حمله قرار داد.


حمله اسراييل درپی اصابت چند فروند راکت کوتاه برد به سوی شهر اسراييلی «سدروت» انجام شد. حملات راکتی پس از چند روز آرامش نسبی، اين شهر را در جنوب اسراييل دستخوش تنش کرده است .


XS
SM
MD
LG