لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

«روسیه و فرانسه درباره ایران به همگرایی رسیده اند»


مذاکرات دو کشور روسیه و فرانسه در روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.
مذاکرات دو کشور روسیه و فرانسه در روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه که به دنبال افزايش فشارها بر ايران است، گفت که توانسته مواضع روسيه را بر سر پرونده هسته ای ايران، به مواضع خود نزديک کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای سرکوزی که هم اکنون در نخستين سفر رسمی اش – در مقام رييس جمهوری فرانسه – در روسيه به سر می برد، درباره اين «همگرايی» ميان روسيه و فرانسه، جزئيات بيشتری ارائه نکرد.


مقام های روسيه نيز تاکنون درباره اين مذاکرات که روز چهارشنبه نيز ادامه خواهد داشت، هنوز اظهار نظر نکرده اند.


اما رييس جمهوری فرانسه که اخيرا روابط نزديکی با روسيه برقرار کرده است پس از مذاکره سه ساعته با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، از نتايج گفت و گوهايش ابراز خوشنودی کرد.


وی بعد از اين ديدار و در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به برنامه هسته ای ايران گفت که مواضع دو کشور بر سر اين موضوع، «بسيار نزديک تر» شده و تاکيد کرد که دو کشور در موارد بسياری به «همگرايی» دست يافته اند.


رييس جمهوری فرانسه، اخيرا مواضع کشورش را در قبال ايران بسيار تندتر کرده است و با چرخش به سوی ايالات متحده آمريکا، خواهان تحريم های بيشتری عليه ايران شده و حتی از «احتمال حمله نظامی» نيز سخن گفته است.



  • رييس جمهوری فرانسه، اخيرا مواضع کشورش را در قبال ايران بسيار تندتر کرده است و با چرخش به سوی ايالات متحده آمريکا، خواهان تحريم های بيشتری عليه ايران شده و حتی از «احتمال حمله نظامی» نيز سخن گفته است.

وی در حالی به روسيه رفته است که قرار است هفته آينده، ولاديمير پوتين به تهران برود و با مقام های عالی رتبه ايران درباره موضوعاتی چون غنی سازی اورانيوم مذاکره کند.


غنی سازی اورانيوم، از جمله اقدامات ضروری برای ساخت سلاح هسته ای است و از آنجا که به گفته بازرسان آژاس، برای يک برنامه صلح آميز هسته ای «ضروری» نيست، آژانس و شورای امنيت خواهان توقف آن در ايران شده اند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


در حالی که آمريکا و متحدان اروپايی اش خواهان افزايش تحريم های ايران برای ادامه يافتن غنی سازی اورانيوم هستند، چين و روسيه می گويند که در حال حاضر از «تنبيه» ايران پشتيبانی نمی کنند.


آقای سرکوزی در برابر اين پرسش که آيا ممکن است، ولاديمير پوتين، موضعی تازه را از جانب روسيه در سفرش به تهران مطرح کند يا نه؟ تنها گفت که معتقد است، اين سفر، «بسيار سودمند» خواهد بود.


وی گفت که در مذاکره اش با آقای پوتين، این گفته مقام های آمريکايی مبنی بر اينکه «کره شمالی می تواند، الگويی برای ايران باشد» را نيز بررسی کرده است.


به گزارش آسوشيتدپرس، هنوز روشن نيست که تا چه اندازه، رييس جمهوری «پرانرژی» فرانسه موفق شده است تا بر روی ولاديمير پوتين «قدرتمند» تاثير بگذارد.


استقلال کوزوو و سياست داخلی روسيه


آقای سرکوزی گفت که دو طرف بر سر موضوع استقلال کوزوو نيز به توافق هايی دست يافته اند.


به رغم اينکه روسيه با استقلال کوزوو مخالف است، سرکوزی گفته است که اين موضوغ، «لازم الاجرا» است و خواهان دستيابی به راهی کم هزينه برای استقلال اين منطقه شده است.


رييس جمهوری فرانسه گفت که وی در مذاکراتش، بخش زيادی را نيز به بحث درباره «آينده سياسی روسيه» اختصاص داده است.


ولاديمير پوتين هفته گذشته اعلام کرد که شخصا، بزرگترين حزب سياسی روسيه را در انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود، رهبری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG