لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

درخواست شورای همکاری خلیج فارس از فلسطینی ها


رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که دو ماه پیش در ریاض جمع شده بودند.
رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که دو ماه پیش در ریاض جمع شده بودند.

کشورهای عربی حاشيه خليج فارس از گروههای فلسطينی خواستند که وضعيت نوار غزه را به همان شکلی برگردانند که پيش از قبضه قدرت توسط سازمان اسلامگرای حماس، در اين منطقه حاکم بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، بعد از نشستی در جده، با صدور بيانيه ای اعلام کردند: «ما خواهان بازگشت وضعيت نوار غزه به همان شکلی هستيم که پيش از اتفاقات اخير در آنجا حاکم بود.»


شورای همکاری خليج فارس که توسط اعضای آن «مجلس همکاری دولت های خليج عربی» خوانده می شود، از کشورهای عربستان سعودی، قطر، بحرين، امارات متحده عربی، عمان و کويت تشکيل شده است.


سازمان حماس که بعد از انتخابات سال گذشته در سرزمين های فلسطينی به قدرت رسيده بود، بعد از چندين روز درگيری خونين با اعضای جنبش فتح به رياست محمود عباس، در ميانه ماه ژوئن کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت.


در مقابل در کرانه غربی رود اردن، محمود عباس که همزمان با رهبری جنبش فتح، رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی را نيز به عهده دارد، کابينه ائتلافی اين تشکيلات را منحل کرد و نخست وزيری تازه از فتح رياست کابينه را به عهده گرفت.


کنترل بخش هايی از سرزمين های فلسطينی در کرانه غربی رود اردن که توسط تشکيلات خودگردان اداره می شود، هم اکنون در دست جنبش فتح است.


وزرای امور خارجه کشورهای عربی حاشيه خليج فارس، در بيانيه اخير خود از دو گروه فتح و حماس خواستند که هر چه سريعتر پای ميز مذاکره بنشينند.


در اين بيانيه همچنين از اين گروهها خواسته شده که به «مشروعيت تشکيلات خودگردان فلسطينی و رييس آن محمود عباس» و به «پارلمان منتخب فلسطينيان» که حماس در آن اکثريت دارد، احترام بگذارند.


شاهزاده سعود ال فيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، در سخنرانی آغاز به کار نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، موضع کشورهای اتحاديه عرب را در اين باره يادآوری کرد.


اين کشورها در آخرين نشست خود در ميانه ماه ژوئن، «اقدامات غيرقانونی که در غزه رخ داد» را به شدت محکوم کرده بودند.


وزير امور خارجه عربستان گفت که همه کشورهای عربی، خواهان «استقرار مجدد تشکيلات خودگردان در نوار غزه» هستند و از گروههای فلسطينی خواسته اند که به «اين تشکيلات و رييس آن محمود عباس» احترام بگذارند.


وی از کميته حقيقت ياب اتحاديه عرب که برای بررسی وقايع نوار غزه، در شهر قاهره تشکيل شده خواست که به کار خود سرعت بخشد.


XS
SM
MD
LG