لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

«اروپا بار دیگر به ایران بسته تشویقی ارائه می کند»


علی لاريجانی و سعيد جليلی، در شهر رم، پايتخت ايتاليا با خاوير سولانا ديدار خواهند کرد.
علی لاريجانی و سعيد جليلی، در شهر رم، پايتخت ايتاليا با خاوير سولانا ديدار خواهند کرد.

سخنگوی خاوير سولانا، سرپرست سياست خارجی اتحاديه اروپا، در آستانه ديدار اين مقام اروپايی با سرپرست جديد تيم مذاکرات هسته ای ايران گفت که به رغم هر تغيير احتمالی در مواضع ايران، اروپا بار دیگر بسته پيشنهادی خود را برای بازگرداندن ايران به مذاکرات هسته ای، به این کشور ارائه می کند.


پيش از استعفای علی لاريجانی از سمت دبيری شورای عالی امنيت ملی، قرار بود که وی در ديدار روز سه شنبه با خاوير سولانا، نمايندگی ايران را به عهده داشته باشد، اما استعفای وی و منصوب شدن سعيد جليلی به اين سمت موجب شد تا آقای جليلی به عنوان سرپرست تيم مذاکرات هسته ای، هدايت اين مذاکرات را از سوی ايران به عهده بگيرد.


با اين حال علی لاريجانی کماکان به عنوان نماينده آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، در شورای عالی امنيت ملی، در مذاکرات روز سه شنبه حضور خواهد داشت.


علی لاريجانی و سعيد جليلی، در شهر رم، پايتخت ايتاليا با خاوير سولانا ديدار خواهند کرد.


برخی ناظران می گويند که آقای جليلی که از نزديکان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران است، مواضع تندتری در پرونده هسته ای ايران اتخاذ خواهد کرد.


کريستينا گالاک، سخنگوی آقای سولانا به خبرگزاری رويترز گفت: «ما می رويم که ببينيم آنها با چه موضعی به رم می آيند.»


ايران از سوی جامعه جهانی تحت فشار است که برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند، چرا که کارشناسان اتمی می گويند که غنی سازی اورانيوم برای پروژه توليد برق از انرژی هسته ای، « ضروری» نيست، اما برای ساخت بمب هسته ای در يکی از روش های توليد اين تسليحات، «يکی از مراحل ضروری» محسوب می شود.


تا کنون دو قطعنامه در شورای امنيت صادر شده که در هر دو قطعنامه از ايران خواسته شده غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه های خودداری کرده است و اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت با صدور سومين قطعنامه، اقدامات تنبيهی سخت گيرانه تری را عليه ايران در پيش بگيرد.


  • «در اين بسته همه آنچه که ايران برای يک برنامه صلح آميز هسته ای نياز دارد، به اين کشور داده می شود و می تواند درها را بر روی ايران برای روابط سياسی اش بگشايد و ايران را از انزوايی که در آن قرار گرفته، خارج سازد.»
کریستینا گالاک

خانم گالاک گفت: بر اساس پيشنهاداتی که مطرح شده، موضوع احتمال از سرگيری مذاکرات هسته ای با ايران، در ديدار روز سه شنبه بررسی خواهد شد.


ديپلمات های ارشد اروپايی، مجموعه امتيازات اقتصادی و سياسی که پيش از اين به عنوان پاداش توقف غنی سازی اورانيوم، در ماه ژوئن به ايران ارائه شده بود را بار دیگر به عنوان پیشنهاد تشویقی مطرح خواهند کرد.


کريستينا گالاک درباره جزئیات بسته پيشنهادی گفت: «در اين بسته همه آنچه که ايران برای يک برنامه صلح آميز هسته ای نياز دارد، به اين کشور داده می شود و می تواند درها را بر روی ايران برای روابط سياسی اش بگشايد و ايران را از انزوايی که در آن قرار گرفته، خارج سازد.»


دور تازه مذاکرت سولانا با مقام های ايرانی از عصر روز سه شنبه آغاز می شود و با يک شام کاری نيز پی گرفته خواهد شد.


صاحب نظران می گويند که دور اخير مذاکرات ايران و خاوير سولانا، آخرين بخت های ديپلماتيک ايران برای جلوگيری از صدور سومين قطعنامه عليه ايران است.


آقای سولانا به نمايندگی از گروه ۱+۵ در مذاکرات با ايران حاضر خواهد شد و نتايج اين مذاکرات را نيز به اين گروه اعلام خواهد کرد.


گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنيت – آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه – است که به همراه آلمان، برای مقابله با دستيابی ايران به سلاح هسته ای تشکيل شده است.


همزمان بر اساس توافق تازه ايران و آژانس بين المللی انرژی هسته ای، مقام های تهران متعهد شده اند که تا ماه نوامبر به ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهند.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای نتيجه اين توافق را تا پايان ماه نوامبر به شورای امنيت سازمان ملل اعلام خواهد کرد.


ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش – گزارش سولانا و گزارش آژانس – و رفتار ايران تا پايان ماه نوامبر – ۴۰ روز آينده – بستگی دارد.


پافشاری ایران بر موضع پیشین


با این حال پیش از آغاز مذاکرات روز سه شنبه، محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران گفت که جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب نشينی نمی کند.


اظهارات تازه آقای احمدی نژاد، ساعتی پيش از آغاز مذاکرات خاوير سولانا، سرپرست سياست خارجی اتحاديه اروپا با سعيد جليلی، سرپرست جديد تيم مذاکرات هسته ای ايران و علی لاريجانی، سرپرست سابق اين تيم، از تلويزيون دولتی ايران پخش شد.


آقای احمدی نژاد گفت: «ما به گفت و گو علاقه داريم، اما بر سر حقوق خود برای تکنولوژی هسته ای با هيچ کس مذاکره نمی کنيم. ايران ذره ای عقب نخواهد نشست.»


XS
SM
MD
LG