لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

انتقاد گیتس از روسیه برای فروش سلاح به ایران


رابرت گیتس در این سفر با همتای روس خود دیدار کرد.
رابرت گیتس در این سفر با همتای روس خود دیدار کرد.
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز شنبه ضمن اينکه بار ديگر به روسيه اطمينان داد که پنتاگون در کشورهای اوکراين و گرجستان پايگاه نظامی نخواهد ساخت، از مسکو به دليل فروش سلاح به ايران و سوريه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گيتس، پس از دو روز مذاکره پرتنش با مقام های روسيه، در سخنرانی در يک مدرسه نظامی تاکيد کرد که اگر حتی دولت های اوکراين و گرجستان، آمريکا را «دعوت کنند» باز هم ارتش آمريکا در اين کشورها پايگاه نظامی نخواهد ساخت.

موضوع حضور نظامی آمريکا در کشورهای گرجستان و اوکراين، برای روسيه که با اين کشورها هم مرز است از حساسيت بسيار بالايی برخوردار است.

هر دو کشور گرجستان و اوکراين که اکنون توسط رهبرانی متمايل به غرب اداره می شوند، برای پيوستن به پيمان نظامی ناتو ابراز تمايل کرده اند.

در عين حال رابرت گيتس ضمن متهم کردن ايران به داشتن «بلندپروازی های توسعه طلبانه» و متهم کردن سوريه به فرستادن تسليحات برای چريک های لبنانی، از مسکو به دليل برنامه های فروش سلاح به اين دو کشور انتقاد کرد.

آقای گيتس که درباره اين موضوع با همتای روسی خود و ديگر مقام های نظامی روسيه گفت و گو کرده بود، در تشريح نتيجه مذاکراتش گفت: «بهترين راه برای توصيف اين موضوع اين است که ما در پايان، توافق کرديم که اختلاف نظر داشته باشيم.»

مناقشه آمريکا و روسيه بر سر استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی، يکی ديگر از محورهای گفت و گوهای وزرای دفاع دو کشور بود.

وزير دفاع آمريکا با لحنی که آشتی جويانه توصيف شد، گفت: «هيچ ملی به اندازه روسيه، از خونريزی و محاسبات اشتباه در قرن بيستم رنج نبرده است.»

وی تاکيد کرد که آمريکا آماده همکاری با ارتش روسيه است.

مقام های عالی رتبه آمريکايی گفتند که اين کشور آمادگی دارد تا بر اساس پيشنهاد روسيه در استقرار يک رادار ردياب موشک های بالستيک در منطقه برای حفاظت روسيه و اروپا مشارکت کند.

آقای گيتس روز جمعه چنين طرحی را «يک تغيير رويه استراتزيک و چشم گير» برای همکاری های نظامی دو کشور توصيف کرده بود.

گزارش ها از روسيه حاکی است که مقام های آمريکايی با ولاديمير پوتين در اين باره به توافق هايی دست يافته اند و مذاکرات فنی برای استقرار چنين راداری ادامه خواهد يافت.

هر چند که در تنها حضور ولاديمير پوتين در کنار کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و رابرت گيتس، وزير دفاع، رييس جمهوری روسيه هيچ اشاره ای به چنين طرحی نکرد.
XS
SM
MD
LG