لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

آتش بس غزه، به شکل کامل اجر نشده است


تيراندازی های صبح روز شنبه، نسبت به جمعه شب، جمعه شب، از شدت بيشتری برخوردار بوده، و هشت زخمی نيزبرجای گذاشته است.
تيراندازی های صبح روز شنبه، نسبت به جمعه شب، جمعه شب، از شدت بيشتری برخوردار بوده، و هشت زخمی نيزبرجای گذاشته است.
به رغم اينکه بعد از ۴۸ ساعت درگيری خونين ميان دو گروه فلسطينی حماس و فتح، روز جمعه، اين دو گروه با برقراری آتش بس موافقت کردند، اما گزارش ها از غزه حاکی است که روز شنبه، صدای تيراندازی های پراکنده در اين شهر شنيده می شود.

توافق ميان سازمان های فتح و حماس، زمانی حاصل شد، که محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، در تماسی تلفنی با يکديگر، بر لزوم پايان سريع درگيری ها تاکيد کردند.

محمود عباس و خالد مشعل، همچنين اعلام کردند که دعوت پادشاه عربستان سعودی برای برگزاری نشستی در مکه، شهر مقدس مسلمانان، را پذيرفته اند.

پس از آن نمايندگان دو سازمان حماس و فتح، درکنسولگری مصر در غزه ديدار کردند. بر اساس توافق هايی، که حاصل شد، قرار شد دو گروه افراد مسلح خود را از خيابان ها خارج کنند، و ايستگاه های بازرسی شان را برچينند، اما به گزارش خبرگزاری ها، اين دو موضوع، تحقق نيافته است.

بنا به اين گزارش ها، تيراندازی های صبح روز شنبه، نسبت به جمعه شب، جمعه شب، از شدت بيشتری برخوردار بوده، و هشت زخمی نيزبرجای گذاشته است.

با اين همه، مقام های هر دو گروه کماکان با يکديگر در تماسند تا درگيری های روزهای پنجشنبه و جمعه، که سنگين ترين درگيری ها از سال ۲۰۰۶ ميلادی تاکنون به حساب می آيد، ادامه نيابد.

ناظران می گويند که نشست پيش رو که در رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و رييس گروه سياسی حماس در شهر مکه عربستان سعودی با هم گفت و گو خواهند کرد، از اهميت ويژه ای برای حفظ آتش بس جديد برخوردار است. اين نشست روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

همزمان نمايندگان گروه چهارجانبه حل بحران خاورميانه، شامل ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل متحد، در واشينگتن، درباره درگيری های اخير در غزه ابراز نگرانی کردند و از فلسطينيان خواستند که تعهدات گذشته تشکيلات خودگردان فلسطينی را اجرا کنند؛ تعهداتی که دربرگيرنده پرهيز از خشونت، به رسميت شناختن اسراييل، و پذيرش توافقنامه های قبلی با آن کشور هستند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG