لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

با وجود قطعنامه سازمان ملل، جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد


حمله به غزه همچنان ادامه دارد. (عکس: epa)
حمله به غزه همچنان ادامه دارد. (عکس: epa)

پنج‌شنبه شب در حالی که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس «فوری» در نوار غزه شد، نبرد میان اسرائیل و حماس با شدت گذشته ادامه یافت و میزان تلفات را به بیش از ۷۶۰ نفر رساند.


در این قطعنامه بر «اهمیت آتش‌بسی فوری و پایدار که به عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از غزه بیانجامد» تاکید شده است.


شورای امنیت سازمان ملل همچنین از افزایش خشونت و تشدید بحران انسانی در غزه «ابراز نگرانی جدی» کرده است. در این قطعنامه بر نیاز به «باز شدن تمام گذرگاه‌های مرزی» و رسیدن به «راه حلی پایدار برای کشمکش اعراب و اسرائیل» تاکید شده است.



قطعنامه شورای امنیت با رای مثبت تمامی اعضا منهای ایالات متحده به تصویب رسید که به آن رای ممتنع داد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، ‌ضمن «حمایت کامل» از این قطعنامه از رای دادن به آن امتناع کرد «تا نتیجه میانجی‌گری مصر بین حماس و اسرائیل» روشن شود.


با وجود صدور قطعنامه توسط شورای امنیت، از آنجا که اسرائیل و حماس هیچ یک جزء رای‌دهندگان نبودند، اکنون همه چیز به این دو طرف بستگی دارد که جنگ را ادامه دهند یا آن را متوقف سازند.


با ادامه درگیری‌ها و احتساب هفت نفری که بامداد جمعه در غزه جان خود را از دست دادند، تاکنون قریب به ۷۶۰ فلسطینی و ۱۴ اسرائیلی در این جنگ ۱۳ روزه کشته شده‌اند.


در این جنگ اسرائیل تلاش می‌کند تا شلیک راکت از غزه به شهرهای اسرائیل توسط شبه‌نظامیان حماس را متوقف سازد.


در همین حال با این که صدها هزار فلسطینی ساکن غزه با کمبود شدید غذا، آب، سوخت، و کمک‌های پزشکی و درمانی روبه‌رو هستند، سازمان ملل به دلیل این که برخی از نیروهایش هدف آتش اسرائیلی‌ها قرار گرفته بودند تحویل غذا به غزه را متوقف کرد و صلیب سرخ نیز اسرائیل را متهم کرد که در کار کمک‌رسانی درمانی به مردم آسیب‌دیده اختلال ایجاد می‌کند.


با احتساب هفت نفری که بامداد جمعه در غزه جان خود را از دست دادند، تاکنون تقریبا ۷۶۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی در این جنگ ۱۳ روزه کشته شده‌اند.



بخش کمک‌رسانی کمیسیون اروپا اعلام کرده است که ۶۰ درصد از جمعیت یک و نیم میلیون نفری غزه برق ندارند و هر روز از تعداد کسانی که به آب بهداشتی و قابل آشامیدن دسترسی دارند کاسته می‌شود.


سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که از زمان آغاز حملات اسرائیل تاکنون ۲۱ امدادگر فلسطینی کشته و ۳۰ امدادگر دیگر مجروح شده‌اند.


در همین حال تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری مصر برای رسیدن به آتش‌بس، هیچ نتیجه امیدبخش و فوری دربر نداشته است.


دولت اسرائیل روز چهارشنبه گفت دید این کشور به طرح آتش‌بس مصر و فرانسه مثبت است، اما فقط در صورتی آن را می‌پذیرد که تضمین داده شود پرتاب راکت به اسرائیل متوقف خواهد شد و حماس به تسلیحات جدید دست پیدا نخواهد کرد.


از سوی دیگر یکی از مقامات حماس نیز اعلام کرد این گروه شبه‌نظامی هنوز آمادگی قبول یا رد این طرح را ندارد.
XS
SM
MD
LG