لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

چین تصمیم گوگل مبنی بر عدم سانسور را «سراسر خطا» خواند


هنوز ساعاتی از اعلام تصمیم کمپانی گوگل در روز دوشنبه به عدم سانسور وب‌سایت چینی خود نگذشته بود که رسانه‌های دولتی این کشور این تصمیم را «مغایر با قرارداد مکتوب» این کمپانی و «سراسر خطا» خواندند.

کمپانی گوگل در ماه ژانویه گذشته دنیا را با اعلام این خبر که احتمالا دیگر موتور جستجوی خود در چین را سانسور نخواهد کرد شگفت‌زده کرد. گوگل در همان زمان همچنین اعلام کرد که احتمالا چین را ترک خواهد کرد.

کمپانی گوگل اواخر دی‌ماه سال گذشته زمانی احتمال این تصمیم را اعلام کرد که این کمپانی به همراه دست‌کم ۲۰ شرکت دیگر در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۰ هدف حمله «بسیار پیچیده»ای از داخل کشور چین قرار گرفت.

به گفته مسئولان کمپانی گوگل، هدف از این حمله اینترنتی دستیابی به محتوای ای‌میل‌های فعالان حقوق بشری چین مقیم در آمریکا و اروپا و خود چین بود.

این کمپانی آمریکایی نهایتا در روز دوشنبه اعلام کرد که به جای آن که کلا از چین خارج شود از این پس هر گونه جستجو در وب‌سایت چینی خود را به سوی وب‌سایت خود در هنگ کنگ هدایت خواهد کرد.

گرچه هنگ کنگ، مستعمره سابق بریتانیا، در سال ۱۹۹۷ به چین تحویل داده شد، این منطقه هنوز نسبتا از چین مستقل و دارای مطبوعات آزاد است.

در مقابل چین هم که حدود ۳۸۴ میلیون کاربر اینترنت دارد و می‌خواهد بر استفاده از این رسانه کنترل داشته باشد بدون فوت وقت آزردگی خود را از این تصمیم کمپانی گوگل اعلام کرد و آن را مخالف قرارداد این شرکت با خود خواند.

خبرگزاری چینی شین‌هوآ به نقل از یک مقام این کشور که نام او را نیاورده است می‌گوید: «گوگل قول مکتوب خود را که زمان ورود به بازار چین به ما داد زیر پا گذاشته است.»

این مقام افزود: «ما با سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری به‌شدت مخالفیم و نارضایتی و خشم خود را از اتهامات و اقدامات نامعقول گوگل اعلام می‌کنیم.»

در همین حال تصمیم گوگل در زمانی اعلام شده است که تنش میان پکن و واشینگتن بر سر چند مسئله بالا گرفته است:‌ از آزادی مطبوعات و اینترنت تا نرخ برابری یوآن و دلار و تحریم‌های اقتصادی تازه علیه جمهوری اسلامی.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در نشستی خبری از این که تصمیم گوگل بر روابط دو کشور آمریکا و چین اثری داشته باشد ابراز تردید کرد.

کین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «مورد گوگل یک مورد تنها و منفرد است. من نمی‌فهمم که این مورد چه طور می تواند بر روابط آمریکا و چین اثر بگذارد، مگر این که عده‌ای بخواهند آن را سیاسی کنند.»

با این حال گرچه گوگل دیگر موتور جستجوی خود را مطابق خواسته دولت چین سانسور نمی‌کند، در موتور جستجوی هنگ کنگ نیز هنوز نمی‌توان به وب‌سایت‌های حساس از نظر پکن دست یافت. این به آن معناست که دولت چین هم‌چنان تمام محتوای اینترنتی ورودی به کشور را فیلتر می‌کند.

با موتور جستجوی گوگل در چین نمی‌توان به اطلاعاتی درباره «کشتار در میدان تیانان‌من» یا گروه «فالون گنگ» که از نظر پکن غیرقانونی است دست یافت.

گوگل گرچه اولین و محبوب‌ترین موتور جستجوی اینترنتی در دنیاست، تنها حدود ۳۰ درصد از بازار جستجوی اینترنتی در چین را در اختیار دارد و در مقابل «بایدو»، موتور جستجوی چینی، ۶۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است.

از همین رو تحلیل‌گران می‌گویند تصمیم روز دوشنبه این شرکت اثری فوری بر درآمدهای آن نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG