لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

گوگل هم به جمع کتاب‌فروش‌های مجازی می‌پیوندد


آی‌پد، یکی از رقبای سرسخت برای کتاب‌های دیجیتالی گوگل خواهد بود
آی‌پد، یکی از رقبای سرسخت برای کتاب‌های دیجیتالی گوگل خواهد بود
سخنگوی کمپانی عظیم گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شرکت از میانه سال جاری میلادی به بازار پررقابت فروش مجازی کتاب می‌پیوندد و از طریق یک کتاب‌فروشی در فضای اینترنت کتاب دیجیتالی خواهد فروخت.

به این ترتیب کمپانی گوگل که قرار است بسیاری از کتاب‌های بدون کپی‌رایت را از طریق سرویس «گوگل بوکس» مجانی در اختیار همگان قرار دهد برای فروش کتاب الکترونیکی به جمع کمپانی‌های آمازون و اپل خواهد پیوست.

پیش از همه کمپانی آمازون با کتاب‌فروشی «کیندل» برای خواندن بر روی دستگاه‌های کیندل خود وارد این بازار شد، اما چندی نگذشت که کتاب‌فروشی زنجیره‌ای بزرگ «بارنز اند نوبل» نیز کتاب‌خوان الکترونیکی خود را با یک کتاب‌فروشی مجازی به بازار فرستاد.

یک ماه نشده است که کمپانی اپل نیز پس از فرستادن کامپیوتر بسیار محبوب خود به نام «آی‌پد» یک کتاب‌فروشی مجازی به نام «آی بوک‌استور» به بازار فرستاده و رقابتی سخت را با دیگران آغاز کرده است.

اما گوگل در این بازار با دیگران تفاوت خواهد داشت: کتاب‌های رقبای گوگل را تنها بر روی دستگاه‌های خود آنها می‌توان خواند، اما گوگل قصد دارد اجازه دهد که کتاب‌هایش بر روی هر دستگاهی خوانده شود.

کتاب‌فروشی مجازی گوگل با عنوان «گوگل ادیشنز» تفاوت دیگری هم با رقبای خود خواهد داشت: گوگل به کاربران علاقه‌مند به کتاب‌های خود اجازه داون‌لود کتاب‌ها را نمی‌دهد؛ کتاب‌های مجازی کمپانی گوگل را تنها بر روی یک «وب براوزر» می‌توان خواند. کارشناسان معتقدند که این ترفند هزینه و قیمت کتاب‌ها را پایین نگه خواهد داشت.

خبر کتاب‌فروشی مجازی گوگل در حالی منتشر شده است که این کمپانی ماه گذشته نیز اعلام کرد که با همکاری کمپانی تایوانی موبایل «اچ‌تی‌سی» در حال طراحی و ساخت لپ‌تاپ یا لوح جدید خود است که قرار است رقیبی باشد برای «آی‌پد» کمپانی اپل.

کمپانی گوگل در حال حاضر به خاطر سرویس «گوگل بوکس» در میانه دعوایی حقوقی است. گوگل در صورت پیروزی در این دعوا قادر خواهد بود میلیون‌ها کتابی را که مدت‌هاست تجدیدچاپ نشده و تاریخ کپی‌رایت آنها گذشته است در دسترس همگان قرار دهد و به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی مجازی دنیا تبدیل شود.
XS
SM
MD
LG