لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

شورش و ناآرامی در یونان همچنان ادامه دارد


درگیری جوانان با پلیس در شهر آتن (عکس: AFP)
درگیری جوانان با پلیس در شهر آتن (عکس: AFP)

پس از سه روز و سه شب هرج و مرج و اغتشاش در شهرهای یونان، روز سه‌شنبه همزمان با مراسم خاک‌سپاری نوجوانی که به دست پلیس این کشور کشته شد، نیروهای پلیس خود را برای آشوب و خشونت بیشتر آماده کرده‌اند.


در حالی که دولت یونان انکار می‌کند که قصد اعلام وضعیت اضطراری و برقراری حکومت نظامی دارد، پروکوپیس پاولوپولوس، وزیر کشور یونان، دوشنبه شب اشاره کرد که مقامات یونان در برابر شورشیان موضع قاطع‌تری خواهند گرفت.


او پس از جلسه اضطراری و سه‌ساعته دولت در این مورد گفت: «این اتفاقات نه برای اقتصاد کشورمان قابل قبول است و نه برای دموکراسی در این کشور.»


آقای پاولوپولوس گفت دولت یونان این اتفاقات را تحمل نمی‌کند و «ما کاری را که باید بکنیم خواهیم کرد».


در همین زمینه کوستاس کارامان‌لیس، نخست وزیر یونان، روز سه‌شنبه با رییس جمهور و رهبران سیاسی این کشور جلسه خواهد داشت.


در کشورهای دیگر تظاهرکنندگان کنسول‌گری یونان در برلین، پایتخت آلمان، را به اشغال خود درآوردند و به دنبال اعتراضات در لندن پلیس انگلیس پنج نفر را در خارج از سفارت یونان دستگیر کرد.


اغتشاش و ناآرامی در شهر آتن، پایتخت یونان، روز شنبه با کشته شدن پسری ۱۵ ساله به نام آلکسیس گریگوروپولوس آغاز شد که ظاهرا جزء یک دسته از جوانانی بود که به سوی یک ماشین پلیس سنگ پرتاب می‌کردند.


پس از این رخداد اکنون کشور یونان بدترین اغتشاشاتی را که از زمان سقوط حکومت نظامی در این کشور در سال ۱۹۷۴ به خود دیده تجربه می‌کند.


پس از گفته‌های وزیر کشور یونان نیز هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و مغازه‌ها و ساختمان‌ها را در دو شهر آتن و تسالونیکی، دومین شهر بزرگ یونان، به آتش کشیدند.


همچنین در کشورهای دیگر تظاهرکنندگان کنسول‌گری یونان در برلین، پایتخت آلمان، را به اشغال خود درآوردند و به دنبال اعتراضات در لندن، پلیس انگلستان پنج نفر را در خارج از سفارت یونان دستگیر کرد.


میزان آشوب و ناآرامی باعث تزلزل حزب حاکم کشور یونان، دموکرات‌های نو، شده است. به گفته یکی از سخنگویان اپوزیسیون این کشور، حزب پاسوک، مانند این است که «حکومت و دولت سقوط کرده است».


اتهام فساد مالی و همین طور رسوایی‌هایی در حلقه افراد پیرامون کوستاس کارامان‌لیس به این نارضایتی دامن زده است.


روزنامه بریتانیایی «گاردین» به نقل از تحلیل‌گران می‌نویسد: مرگ نوجوان یونانی پرده از خشمی عمیق‌تر برداشته که روز به روز بیشتر در یونان بالا می‌گیرد.


این تحلیل‌گران می‌گویند در حالی که بسیاری از مردم یونان برای تامین مخارج زندگی با مشکل روبه‌رویند و از هر پنج نفر یک نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند، روز به روز بر خشم و نارضایتی مردم نسبت به سیاست‌های مالی دولت یونان افزوده می‌شود.


در عین حال اتهام فساد مالی و همین طور رسوایی‌هایی در حلقه افراد پیرامون کوستاس کارامان‌لیس به این نارضایتی دامن زده است.


کریستوس مازانیتیس، روزنامه‌نگار اهل آتن، می‌گوید: «خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌ها خود را شبیه گریگوروپولوس می‌دانند. در حال حاضر نسلی در یونان هست که پدرومادرش را مقروض و بی‌چیز می‌بیند و آینده روشنی هم برای خود سراغ ندارد.»
XS
SM
MD
LG