لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

«وضعیت انسانی بعد از طوفان، بحرانی است»


شاهدان عينی در مناطق بحران زده می گويند، بيشتر خانه ها در روستاهای اطراف چابهار کاملا تخريب شده است.
شاهدان عينی در مناطق بحران زده می گويند، بيشتر خانه ها در روستاهای اطراف چابهار کاملا تخريب شده است.

در حالی که خبرها حکايت از کاسته شدن از شدت طوفان گونو در مناطق جنوب شرقی ايران دارد، اما وضعيت انسانی در روستاهای اطراف چابهار بحرانی توصيف شده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، و به نقل از ساکنان مناطق روستانشين اطراف چابهار، مردم برای نجات از سيلی که پس از طوفان گونو در اين مناطق جاری شده است، به بالای تپه ها و درخت ها پناه برده اند.


شاهدان عينی در مناطق بحران زده می گويند، بيشتر خانه ها در روستاهای اطراف چابهار کاملا تخريب شده است.


محمود برآهويی نژاد، روزنامه نگار مستقل در سيستان و بلوچستان در این زمینه به راديو فردا گفت: «مردم رفته اند بالای درخت ها و بام خانه ها. برخی از خانه ها حتی بام هايشان هم خراب شده است، در نتيجه مردم حتی جايی ندارند که به آن پناه ببرند.»


پيشتر فرماندار شهری در جنوب استان کرمان گفته بود که ۸۰ ‬روستا و آبادی در دهستان مرکزی چاهدادخدا، در شهرستان قلعه گنج با جمعيتی نزديک به ۲۵ هزار نفر در محاصره سيل قرار دارند.


اما به گفته محمود برآهويی نژاد، مناطقی که از آن سخن می رود بيشتر از تنها چند ده با بيست و پنج هزار نفر جمعيت است.


آقای براهويی نژاد افزود: «منطقه دشتياری با جمعيتی بيشتر از ۱۳۰ هزار نفر در معرض خطر سيل قرار دارد. روستای اورکی کاملا به زير آب رفته است. در مناطق ديگر هم بر حجم آب افزوده می شود.»


  • «هوا بارانی است. رعد و برق هم هست. بر شدت باران افزوده می شود. استاندار گفته است که دو هلی کوپتر برای بررسی وضعيت به منطقه رهسپار شده بودند که به دليل وضعيت بد جوی نتواسنتد در آن جا فرود بيايند و باز گشته اند.»
محمود برآهویی نژاد

پیشتر مقام های استانی اعلام کرده بودند که به دليل وضعيت بد جوی، امدادرسانی امکان پذير نبوده است. با اين وجود و با گذشت يک روز از گفته های فرماندار، و به گفته ساکنان مناطق سيل زده، هنوز امداد رسانی صورت نگرفته است.


این درحالی است که وضعیت جوی منطقه نشانه هایی از جاری شدن سیلاب های خطرناک تر دارد. محمود برآهويی نژاد گفت: «هوا بارانی است. رعد و برق هم هست. بر شدت باران افزوده می شود. استاندار گفته است که دو هلی کوپتر برای بررسی وضعيت به منطقه رهسپار شده بودند که به دليل وضعيت بد جوی نتواسنتد در آن جا فرود بيايند و باز گشته اند.»


بر اساس گزارش های رسمی، طوفان گونو در استان هرمزگان تا به حال به کشته شدن سه نفر انجاميده است. هرچند تعداد کشته شدگان به دليل مفقود شدن اهالی مناطق بحران زده به درستی روشن نيست.


محمود برآهويی نژاد نیز در مصاحبه با رادیو فردا تاکید کرد که آمار درستی از کشته شدگان در دست نيست. به گفته آقای برآهويی نژاد، چهار نفر در يکی از دهستان ها کشته شده اند. يک دختر پانزده ساله هم بر اثر فروريختن خانه جان داده است. اما مردم در مناطق بحران زده می گويند ده ها نفر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش ايرنا، علاوه بر روستاهای آسيب ديده، راه های اصلی، فرعی و محور ترانزيتی چابهار – ايرانشهر بر اثر طغيان رودخانه ها و فروريختن پل ها مسدود شده است.


XS
SM
MD
LG