لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

«سرباز اسراییلی می تواند مانند جانستون آزاد شود»


اسماعیل هنیه در حال اهدای هدایایی به آلن جانستون پس از آزادی وی.
اسماعیل هنیه در حال اهدای هدایایی به آلن جانستون پس از آزادی وی.

رهبر حماس در غزه، ساعتی بعد از آزادی آلن جانستون، خبرنگار ربوده شده در غزه، ابراز اميدواری کرد که معامله برای آزادی اين روزنامه نگار به نمونه ای برای معامله با اسراييل بدل شود تا به آزادی سرباز ربوده شده اسراييلی بيانجامد.


اسماعيل هنيه، در کنفرانسی خبری که ساعتی پس از آزادی آلن جانستون برگزار شد، گفت: «موضوع آلن جانستون به پايان رسيد و ما اميدواريم تا موضوع گيلعاد شيلاط، سرباز اسراييلی نيز با يک معامله غرور آفرين که در آن آزادی قهرمانان زندانی ما از زندان های اسراييل تضمين شود، به پايان برسد.»


ميری ايسين، سخنگوی اهود المرت، نخست وزیر اسراييل، بعد از آزادی آلن جانستون، خواستار آزادی سريع سرباز اسراييلی شد و گفت: «اين حماس که موجب آزادی آلن جانستون شد، همان حماس است که گيلعاد شيلاط را ربوده است.»


گيلعاد شيلاط، در ماه ژوئن سال گذشته توسط شبه نظاميان حماس از يکی از ایستگاه های مرزبانی اسراييل ربوده شد و حماس بعد از آن، خواستار آزادی زندانيان فلسطينی از زندان های اسراييل، برای مبادله با وی شد.


آقای هنيه در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه گفت: «اگر اسراييل به معامله ای منطقی و با دليل تن دهد و در راستای پايان دادن به آلام بشری فلسطينی های زندانی اقدام کند، هنوز بختی برای مبادله وجود دارد.»


وی افزود: «توپ در زمين اسراييل است.»


اما در مقابل، ميری ايسين گفت: «اگر حماس به آدم ربايی دست نمی زد، زندانيان فلسطينی می توانستند مدتها پيش آزاد شوند.»


جانستون: تحت فشار بودم


گزارشگر بی بی سی که تنها خبرنگار غربی مفيم نوار غزه بود، پس از آزادی ضمن اينکه در ستايش «آزادی» سخنانی گفت، افزود که برای بيان موضوعاتی خاص در برابر دوربين، تحت فشار بوده است.



آلن جانستون در کنفرانس خبری در غزه

در سه هفته اخير، سازمان حماس کنترل غزه را به دست گرفت و گروه جيش الاسلام – ربايندگان آلن جانستون – را تهديد کرد که اگر اين روزنامه نگار را آزاد نکند، با اقدام مسلحانه حماس رو به رو خواهد شد.


در مدت کوتاهی بعد از اين انتشار، ويدئويی از آلن جانستون در اينترنت منتشر شد که وی را در حالی که کمربند انفجاری پوشيده بود – کمربندی که برای بمب گذاری انتحاری از آن استفاده می شود – خظاب به دوربين سخنانی در انتقاد از کشورهای غربی بيان می کرد.


اين روزنامه نگار روز چهارشنبه بعد از آزادی تاکيد کرد که برای بيان چنين سخنانی تحت فشار بوده و هر آنچه آدم ربايان به او ديکته می کردند را به زبان آورده است.


آقای جانستون همچنين گفت که به مدت سه ماه در اتاقی بدون نور زندانی بوده و در اين مدت آفتاب را نديده است. وی همچنين گفت که در نيم ساعت پايانی اسارتش به دست گروه جيش الاسلام، کتک خورده است.


گروه جيش الاسلام، از گروه های مسلمانان تندروی فلسطينی در نوار غزه است که از روش، ايدئولوژی و شعارهای سازمان القاعده برای فعاليت هايش الهام می گيرد.


استقبال از آزادی جانستون


آزادی آقای جانستون که با کمک سازمان حماس اتفاق افتاد، با استقبال بريتانيا، اسراييل و اتحاديه اروپا رو به رو شد.


مقام های بريتانيايی برای آزادی وی از سازمان حماس و همچنين جنبش فتح به رهبری محمود عباس تشکر کردند و تاکيد کردند که حماس، بارها عليه اين گروگانگيری موضع گيری کرده بود.


همچنين سخنگوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز ضمن استقبال از آزادی آلن جانستون گفت: «من نيز از اينکه او آزاد شده بسيار خوشحالم و چشم انتظاريم که او به سر کارش در بی بی سی بازگردد.»


سخنگوی رييس کميسيون اروپايی نيز در برابر خبرنگاران گفت: «کميسيون اروپايی و رييس آن، بهترين آرزوهای قلبی خود را برای او، خانواده اش، دوستانش و همکارانش در بی بی سی می فرستند.»


سازمان بی بی سی نيز با انتشار بيانيه ای از تمامی کسانی که در مدت شانزده هفته اسارت آلن جانستون برای آزادی وی تلاش کردند، تشکر کرد.


XS
SM
MD
LG