لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

حماس و فتح بار دیگر با هم درگیر شدند


نيروهای فتح می گويند شبه نظاميان حماس درصدد تسلط بر يکی ازمقرها بر آمدند و هنگامی که با مقاومت فتح روبرو شدند، به سوی آنها آتش گشودند.
نيروهای فتح می گويند شبه نظاميان حماس درصدد تسلط بر يکی ازمقرها بر آمدند و هنگامی که با مقاومت فتح روبرو شدند، به سوی آنها آتش گشودند.

پس ازحدود سه هفته آتش بسی شکننده ميان افراد مسلح دو گروه فلسطينی فتح و حماس، نوارغزه از بامداد روز سه شنبه، شاهد دورتازه ای از درگيری ها ميان افراد مسلح اين دو سازمان رقيب است.


نيروهای فتح می گويند شبه نظاميان حماس درصدد تسلط بر يکی ازمقرها بر آمدند و هنگامی که با مقاومت فتح روبرو شدند، به سوی آنها آتش گشودند.


اما در مقابل سازمان حماس، نيروهای وفادار به محمودعباس را در يگان ويژه محافظان رياست جمهوری، به آغاز درگيری متهم می کنند.


برخی ناظران اوضاع مناطق فلسطينی ابراز نگرانی می کنند که «اين درگيری های پراکنده، می تواند دوباره به بهمنی مبدل شود که آوار آن بر سر جامعه فقير فلسطينی کوفته شود.»


در دور پيشين درگيری های مسلحانه ميان حماس و فتح، بيش از۵۰ نفرکشته شدند؛ هرچند که در برخی گزارش ها، رقم تلفات تا بيش از۸۰ نفر نيز برآورد شد.



  • نيروهای فتح می گويند شبه نظاميان حماس درصدد تسلط بر يکی ازمقرها بر آمدند و هنگامی که با مقاومت فتح روبرو شدند، به سوی آنها آتش گشودند.
  • در مقابل سازمان حماس، نيروهای وفادار به محمودعباس را در يگان ويژه محافظان رياست جمهوری، به آغاز درگيری متهم می کنند.

صدها مجروح دور پيشين خشونت های طرفين، که برخی از آنها از فلسطينيان غيرنظامی بودند، هنوز در بيمارستان های غزه بستری هستند.


درگيری های روز سه شنبه درحالی رخ داد که در مذاکرات سه روزه ای که هفته گذشته درقاهره با ميزبانی رييس سازمان اطلاعات مصر، ژنرال عمرسليمان برگزارشد، هيات های نمايندگی فتح و حماس بر سر پاره ای اصول که به اين تنش های مرگبارپايان دهد، به تفاهم رسيدند و قرار بود، اواخر هفته آينده، مذاکرات با شرکت نمايندگان ساير گروه های فلسطينی، دريک کشورعربی دنبال شود.

پيش از دور قبلی درگيری های داخلی فلسطينيان، دوسازمان فتح وحماس با فشارملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به توافقی که در رياض به دست آمد، تن دادند و براساس آن، دولت جديد فلسطينی باهم پيمانی فتح و حماس برپاشد.


اما چنانکه منابع داخلی فلسطينيان می گويند، هنوز پاره ای اختلاف نظرهای اساسی باقی است و وزير امنيت داخلی تشکيلات خودگردان فلسطينی، هانی القواسمی، ماه گذشته در اعتراض به آنچه که «مداخلات سران جنبش فتح و نبود اختيار کافی در سرپرستی نيروهای امنيتی وابسته به وزارت کشور» توصيف می کرد، از مقام خود کناره گيری کرد.


همزمان، تشکيلات قضايی اسراييل درخواست های فلسطينيان را برای آزادی وزيران و نمايندگان پارلمان فلسطينی که دربازداشتگاه اين کشور هستند، رد کرد و دوره بازداشت بدون محاکمه آنها را تمديد کرد.


بيش ازبيست نفرازنمايندگان پارلمان فلسطينی همراه با دو وزير و چهار شهردار مناطق فلسطينی، درهفته های اخير ازسوی اسراييل دستگير شده اند.


اسراييل درواکنش به حملات راکتی فلسطينيها به جنوب اين کشور، اين افراد را زندانی کرد.


پيش از اين مقام ها نيز، حدود ۴۰ نفر ديگر از نمايندگان پارلمان فلسطينی و معاون رييس مجلس شورای ملی فلسطينی ازخرداد ماه سال گذشته در زندان اسراييل هستند.


ارتش اسراييل به مدت ۲۴ ساعت بخش هايی ازجنوب نوارغزه را درعملياتی که به هدف يافتن «جنگ افزارغيرقانونی» فلسطينی ها ناميده شد، تفتيش کرد.


در اين عمليات، احتمال حفر تونلهابی که سازمان های فلسطينی از آن برای انتقال مخفيانه سلاح استفاده کنند، بررسی شد.
ارتش اسراييل می گويد، درپايان اين عمليات، همه نيروهای خودرا از جنوب غزه و نزديکی خاک مصرخارج کرده است.


حملات راکتی و خمپاره ای که از بامداد روز سه شنبه چند نقطه جنوبی اسراييل راهدف قرارداد، تلفاتی درپی نداشته است.


دراين حال، محل ديدار رهبران اسراييل و فلسطينی برای نخستين بار در يک شهر فلسطينی تعيين شده است.


قرار است ملاقات اهوداولمرت، نخست وزيراسراييل، با محمودعباس، رهبرتشکيلات خودگردانی، درشهر اريحا در ساحل غربی انجام شود.


اندکی پس از اين ديدار، نخست وزيراسراييل به واشينگتن سفرخواهد کرد تا با ربيس جمهوری آمريکا درباره صلح خاورميانه رايزنی کند.


XS
SM
MD
LG